Et barn innlagt på Nordlandssykehuset fikk overdose av beroligende medisin. Foto: Arkiv

Barn fikk overdose av beroligende medisin

Nordlandssykehuset melder selv om en hendelse der et barn, som var innlagt til operasjon, fikk overdose av beroligende medisiner før inngrepet.

Det var ifølge sykehusets hjemmesider en anestesisykepleier som oppdaget feilen. 

Ifølge foretaket skal ikke tabben ha ført til store konsekvenser for barnet, derfor ble det heller ikke nødvendig med ekstra tiltak.

I sykehuset gjennomgang av hendelsen understrekes det likevel at feildoseringen kunne ført til betydelig skade.

Årsaken til overdosen skal være at det ble tatt i bruk nye sprøyter og at de ansatte ikke var tilstrekkelig opplært i rutinene rundt bruk av disse.

– Rutinene er gjennomgått med de ansatte i tillegg til at det presiseres at ansatte må informeres dersom nye sprøyter tas i bruk.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.