Bodø ble pyntet til sykkelfest i sommer. Men for hverdagssyklistene er ikke byen blitt bedre fra i fjor. Foto: Bodø kommune

Bodø er blitt en dårligere sykkelby siden i fjor

Av Bodø Nu
07.12.2016 13:04 - OPPDATERT 07.12.2016 13:05

I alle fall ifølge kåringen av Norges beste sykkelby.

Bodø rykker ned fra 23. til 21. plass blant de 30 byene som er med i kåringen av Norges beste sykkelby.

– Ikke overraskende, sier leder Tor Magne Andreassen i BodøSyklistene, som etterlyser fortgang i arbeidet med blant annet sammenhengende sykkelveinett.

Sykkelundersøkelsen «Syklist i egen by» er en temperaturmåling på hvordan forholdene oppleves for syklister i 30 av landets byområder. I årets kåring troner Lillestrøm, Kristiansand og Kongsberg på sykkeltoppen. 

På den nederste delen av lista må Bodø se seg slått av Tromsø på 22. plass, to plasser opp fra forrige kåring, i 2014.

– Utfordringene i Bodø er de samme som er blitt påpekt tidligere: sammenhengende sykkelnett, manglende traseer beregnet på kun sykling, vintervedlikehold og muligheter for sikker parkering, kommenterer Tor Magne Andreassen i Syklistenes Landsforenings lokallag nord for Polarsirkelen, BodøSyklistene.

Han viser til at det i 2009 ble politisk besluttet å gjøre forbedringer på disse punktene.

– Siden da har lite skjedd, fastslår Andreassen.

– Rimelige å gjennomføre

– Vi håper de rette politiske organer setter seg inn i undersøkelsen, innhenter kunnskap fra brukergruppen og viser evne til å få iverksatt tiltak som vil øke framkommelighet for syklistene. Flere slike tiltak er i tillegg rimelige å gjennomføre, påpeker lokallagslederen.

De siste dagers oppslag om overskridelser i Bypakke Bodø viser at tiltak for syklister og gående skal kuttes siden bilpakken viser seg å bli for kostbar.

– Dette er synd for en by som har profilert seg som «sykkelbyen» i hele jubileumsåret 2016, sier Andreassen.

Store forskjeller

– Jevnt over har norske byer fortsatt en lang vei å gå for at sykkel skal være foretrukket transportmiddel på daglige, korte reiser, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening, som står bak det som er eneste landsomfattende brukerundersøkelse om sykling.

– Samtidig har mange norske kommuner gode ambisjoner og planer. Det er imidlertid viktig at brukerperspektivet er ivaretatt i tilstrekkelig grad i disse planene. Dette måler vi gjennom denne undersøkelsen, kommenterer Andersson.

Undersøkelsen viser at det er et stort sprik mellom de beste og de dårligste byene.

Hovedfunn i undersøkelsen:

  • Syklistene opplever ikke at det er blitt noe vesentlig bedring av sykkelforholdene fra 2014 til i år.
  • Lillestrøm har vunnet alle fem gangene undersøkelsen har vært gjennomført. I år har Lillestrøm beste score på 8 av 11 spørsmål.
  • Oslo, som skal vedta «Oslostandarden for sykkeltilrettelegging», er fem plasser opp fra forrige kåring – fra 23. til delt 16. plass. Oslo har hatt største forbedring i poengsum siden første undersøkelse, i 2008. Se bakgrunnsdata for alle kommunene her.
  • Kristiansand scorer høyest på trygghetsfølelse.
  • Ålesund har havnet nederst alle fem gangene.

Her er rangeringen ut fra svarene i undersøkelsen:

1. Lillestrøm
2. Kristiansand
3. Kongsberg
4. Hamar
5. Stavanger
6. Porsgrunn
7. Trondheim
8. Arendal
9. Asker
10. Skien
11. Lillehammer
12. Tønsberg
13. Sandnes
14. Drammen
15. Larvik
16. Sandvika
16. Fredrikstad
16. Oslo
16. Sandefjord
20. Mandal
21. Kolbotn
22. Tromsø
23. Bodø
24. Sarpsborg
25. Molde
25. Bergen
27. Hønefoss
28. Haugesund
29. Moss
30. Ålesund

(Pressemelding)

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.