Slaget om Narvik blir en astronomisk tv-serie, målt i norsk størrelse, dersom den realiseres. Illustrasjon: Promo

Bodøselskap i samtaler med BBC og Netflix i Cannes - vil lage tidenes største norske tv-serie

Alt som kan krype og gå av de viktigste folkene i filmverdenen er på den tradisjonsrike festivalen i Cannes, Frankrike. 

Midt i smørøyet: Delegasjonen fra bodøfirmaet Storyline NOR og Nordisk Film, som forsøker å skape interesse for det nye storprosjektet Slaget om Narvik - en tv-serie som ifølge Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge, som også holder i tømmene for dette prosjektet, vil koste over 200 millioner kroner.

Snakker med de store

– Vi snakker med de store aktørene, sier daglig leder i Storyline NOR, Tom Vidar Karlsen, på telefon fra Frankrike.

Og blant disse store navnene finner vi størrelser som BBC og Netflix.

– Vi snakker selvfølgelig med NRK og TV 2 også, men serien må nå langt internasjonalt, skal den forsvare kostnadene. Cannes er veldig spillefilmorientert, så jeg må nok til London etterpå. Men TV og film vokser mer og mer inn i hverandre, sier produsent Aage Aaberge i Nordisk Film til Aftenposten.

– Vi er her nede for å gjøre folk klar over at det kommer noe stort og viktig. Vi kartlegger hvem som er interessert, sier Karlsen.

Ambisiøst og rett

Han understreker at et internasjonalt samarbeid om filmen er naturlig, på grunn av prosjektets omfang.

– Aage er veldig ambisiøs, noe vi tror er rett. Vi har fått forsterka troen på at prosjektet vil slå an, sier Karlsen.

– Vi har fått positive signaler i møtene med store signaler, i tillegg til at vi har fått jobbet såpass mye med innhold og manus at det kommer til å bli veldig bra. Men jeg må presisere at mesteparten av jobben gjenstår.

Slaget om Narvik handler, som navnet antyder, om det første virkelige nederlaget for Hitler under andre verdenskrig, der tyskerne måtte gi tapt for britiske og norske styrker.

Saken fortsetter under bildet.

Styreleder Trond Eliassen i News on Request, daglig leder Tom Vidar Karlsen i Storyline NOR og produsent Aage Aaberge i Nordisk Film er i Cannes for å fortelle om Slaget om Narvik. Foto: Privat

Verdifullt opphold

Produsent Aaberge forklarer til Aftenposten at man vil innom storpolitikken, men at det også vil bli fortalt på "et folkelig nivå".

Målet er at produksjonen går i gang i 2019. 

– Hvor verdifullt er et ukeslangt opphold i Cannes?

– Det er helt klart den rette arenaen å være på. Det er artig å være en enkel mann fra Indre Salten som får oppleve sånt. Vi var her i fjor også, og har knekt noen koder for hvordan man gjør ting. Til neste år er vi sikkert i den situasjonen at vi kan nærme oss å avklare samarbeidspartnere, mener Karlsen. 

 

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.