SUKSESS-DUO: Erik Tostrup og Andreas Spørck opplever stor suksess med Bjørk, Ohma og Hundholmen Brygghus.

De setter utelivs-Bodø på menyen

I en by hvor eierskapet av utestedene ofte blir et forvirrende puslespill av sammensatte eierinteresser, er det to personer som stikker seg ut. De står i dag bak suksess-bedriftene Bjørk, Ohma og Hundholmen Brygghus.

Men veien frem dit har vært langt – og tidvis særdeles utfordrende:

Utesteds-labyrint

– Det begynte med Spiseriet, en tilfeldighet, egentlig, sier Erik Tostrup.

Så ballet det på seg, igjen med ulike eierkonstellasjoner, Aurora, En Kopp, et hopp til Svalbard og så Svendgårds.

Det er her Andreas Spørck kommer inn. Han gikk læretiden på SAS-hotellet i Bodø, dro til Holmenkollen Park Hotell i Oslo, videre til en restaurant hvor han mer eller mindre bodde på jobben, før han dro tilbake til Rognan for å trekke pusten.  Etter et år som kokk på Fauske Hotell fikk han tilbud om bli med på Svendgårds:

– Da kjente jeg at det fristet å kaste seg inn i manesjen igjen, sier Andreas.

Det skulle bli en manesje med lange dager, konstante endringer, brutale skuffelser og euforiske oppturer. For det er slik utelivsbransjen er skrudd sammen.

Uventet suksess

Etter flere år med ulike eierskifter, etablering og salg av Lyst På, kom etableringen av Bjørk i 2009.

– Det skulle være en rolig start, en forsiktig utvidelse av repertoaret, minnes Erik.

Men forvandlingen av gamle Da Carlo tok fullstendig av. Plutselig sto duoen til over hodet i jobb og utfordringer:

– Det er perioder fra den tiden jeg rett og slett ikke husker, innrømmer Andreas.

Det handlet primært om å overleve og å lære seg de grunnleggende kunnskapene innen drift. 

Til tross for en turbulent start, så må opplevelsen ha fremstått som fristende. For plutselig finner Erik og Andreas ut at de vil starte en ren asiatisk restaurant, med fokus på sushi. Det ble Ohma. Som også fikk en trang fødsel.

Dyrekjøpte erfaringer

– Da vi åpnet hadde vi ansatte fra 11 nasjoner, sier Andreas.

Ansatte som ikke helt uten videre skjønte de sosiale kodene. Derfor kom det som et lite sjokk da Andreas og Erik innså at folkene hadde spikret sorte plastsekker foran vinduene på leilighetene de bodde i. Og det var bare begynnelsen:

– Jeg var sikker på at vi kom til å finne et lik der inne, så sterk var stanken da vi skulle sjekke rommene.

– For å si de sånn, det kostet oss rundt prisen på en enebolig å renovere de leide leilighetene i etterkant, medgår Andreas.

Men Ohma var kommet for å bli og da byggearbeidene til Stormen endelig var over, ble det nye kulturkvartalet et salgsvinnende argument. Ohma ble et perfekt sted for å stikke innom før – eller etter – et kulturarrangement.

Men duoen var ikke fornøyd. Og via diverse tilfeldigheter og en Kjetil Småge som ville tilbake til manesjen, ble plutselig Hundholmen Brygghus en realitet. Et utested som i løpet av rekordtid har blitt en av byens favoritter.

Hjørnesteinsbedrift

I dag sysselsetter Bjørk, Ohma og Hundholmen 95 personer og har en omsetning på rundt 70 millioner kroner eksklusiv merverdiavgift. Hvilket betyr at de i praksis er en av byens hjørnesteinsbedrifter.

Hva er så nøkkelen til suksessen?

– Vi er forskjellige, men samtidig ganske like, mener Erik.

I det legger han at både han og Andreas alltid sikter på høye mål, de har ufravikelige krav til kvalitet og de mener at ansatte skal behandles på en inkluderende og omsorgsfull måte:

– Det handler om å skape opplevelser for gjestene og da kan du aldri slakke av på kravene. Sånn sett kan du godt si at vi forventer veldig mye av våre ansatte, men samtidig vil vi gjerne gi flinke folk en sjanse til å få nye utfordringer og muligheter, sier Erik.

Aldri fornøyd

Og det er her de møtes, økonomen som elsker mat og kokken som har fått sansen for å drive butikk. De respektere hverandres roller, men har innsett at de begge må være aktive eiere hvis bedriftene skal lykkes i et tøft og konkurranseutsatt marked.

– Vi må sørge for en kontinuerlig utvikling, kreative påfunn, nye menyer, friskt interiør og en solid bunnlinje. Det er aldri rom for å lene seg tilbake og nyte tidligere seire, sier de to.

Men selv om butikk og investeringer står i fokus, så er verken Erik Tostrup eller Andreas Spørck i tvil om hva som er den egentlige drivkraften. Det er å skape noe som folk vet å sette pris på. Eller som Andreas velger å formulere det:

– Når jeg haster gjennom byen for å hente barna og treffer folk som sier de var på et av stedene våre i går kveld og var superfornøyd; da kommer gåsehuden! Det er der og da du bare får lyst til å løpe opp på kjøkkenet og jobbe i 10 timer til.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.