Mari Schjølberg (23) gikk Interiør og utstillingsdesign på videregående. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

Mari (23) ble
sjef på rekordtid

23 år gamle Mari Schjølberg har siden juni i fjor vært butikksjef hos Ilse Jacobsen på Koch-senteret.

Etter to år som servitør og ekstrahjelp for Glitter, meldte hun overgang til det danske motehuset. Der har hun jobbet seg til topps på kort tid.

Selv om moteinteressen hennes er nokså fersk.

– Da jeg var liten kunne jeg ikke ha brydd meg mindre om mote. Interessen har kommet etterhvert, sier hun.

– Etter at jeg begynte å jobbe her har stilen min blitt mer voksen og moderne. Før var den barnslig. Det er en fordel å være glad i det du skal selge, både for å virke troverdig, men også for å gi best mulig kundeservice, sier hun.

Schjølberg forteller at trender er ikke så viktig for henne.   

Man blir jo påvirket også ved å jobbe her og man vil helst ha på seg noe fra butikken for å promotere den og vise frem produkter til kunden.  Jeg bruker det jeg liker, uansett om det er trendy eller ei. Jeg synes det er lurt å gjøre antrekket til sitt eget, sier hun om egen stil. 

 Den beskriver hun som klassisk, med røffe og søte elementer.

   Antrekkene kan forandrer seg fra dag til dag, nesten med humøret. Det må i alle fall være komfortabelt. Det er viktig å trives i det man har på seg, for det vises om man ikke gjøre det.

 Mari Schjølberg forteller om stilforandring, fra barnslig til morderne. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

Jeg er åpen for det meste og liker å være kreativ på jobb.

– Hva er de største utfordringene med å drive en klesbutikk?

–I dag kan kunden handle på nettet, som kan være lettere og billigere. Men man får bedre service i en butikk. Jeg synes det er hyggeligere å handle fra en betjening med et ansikt, det gir en personlig forbindelse. Jeg er også glad i kunder som kommer tilbake og slår av en prat. Det er jo mye triveligere å gå seg en tur seg en tur i byen, gå på kafé og finne litt ting i butikkene.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

– Kundene! Man vil jo at de skal bli glade og fornøyde. Butikken skal hjelpe kunden og betjeningen skal være tilstede.

Mari Schjølberg synes det er leit at netthandel tar over for god service i butikker. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

– Det viktigste må nok være at du er glad, engasjert og at du hører på kunden, man bør ta imot tilbakemelding fra dem. Et smil kan gjøre mye for en kundes dag. Sist men ikke minst bør du ha litt selvinnsikt, altså at du tenker over hvordan du ville bli møtt i en butikk.

– Hva gjør du om fem år?

–Kanskje studerer jeg, eller har en ny jobb, eller jobber fremdeles her. Akkurat nå trives jeg veldig godt, jeg kunne ikke ha tenkt meg å dra noen andre steder foreløpig, men vi får se hva fremtiden bringer.

– Hva er du mest stolt over å ha vært med på i jobben din?

–Ble glad når jeg fikk bli butikksjef, det synes jeg var artig. Alt man får vært med på som innkjøp og slik er litt morsomt. Jeg er også stolt over de ansatte som jeg har og som alltid hjelper til.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.