Sveinar Aase har investert i et av verdens beste instrumenter sammen med Store Studio: Et Fazioli flygel, modell F228. Foto: Rune Kr. Ellingsen

Fikk oppfylt den italienske drømmen

Tyskland, slutten av nittitallet:

Sveinar Aase fra Sørfold er ferdig med utdanningen ved musikkonservatoriet i Tromsø, og studerer til diplomeksamen ved Staatliche Hochschule für Musik i Karlsruhe. Under et besøk i Stuttgart, en drøy times tur unna, besøker han en instrumentforretning.

– Jeg er en typisk nordnorsk student, med anorakk og ryggsekk. Lue og votter. Det er en kjølig dag, sier Aase.

Det første møtet

I forretningen møter han en eldre og særdeles distingvert herre.

– Han ser kort på meg. De brukte pianoene står i kjelleren, sier han.

Der drar den norske studenten fram både Rachmaninov, Beethoven og Bach. Da blir han invitert opp, til avdelingen der Steinway- og Fazioli-flyglene regjerer. 

Aase er virkelig i kategorien fattig student på denne tiden.

– Jeg levde på et eksistensminimum. Dette var mitt første møte med en Fazioli, og det var vel knapt noe som var mer utenfor min rekkevidde akkurat da.

Sveinar Aase ler.

Da han kom hjem til studenthybelen, hengte han opp plakat av flygelet. Nå har han nylig kjøpt sin egen Fazioli, i et spleiselag med Store Studio.

– Det å være pianist og ha et sånt instrument til rådighet... Den følelsen etter det første møtet med pianoet har aldri sluppet taket.

– Det å ha et slikt instrument er en stor fordel for studioet, legger daglig leder Håvard Christensen i Store Studio til. 

Over en million

Paolo Fazioli designet sin første prototype i 1978.

I 1982 ble modellen F228 vist under musikkmessa i Frankfurt. Det samme flygelet som nå står i Store Studio.

– Det er kjøpt her i Bodø faktisk, og er pent brukt av en lege her i byen.

Aase vil ikke ut med hva de har betalt for flygelet. Men skal man ha en fabrikkny Fazioli, må man ut med over en million kroner. Det produseres bare rundt 140 slike instrumenter fra den italienske fabrikken i året.

– Til nå har vi brukt mitt personlige flygel. Det har utspilt sin rolle. Samtidig er jeg veldig glad for at det nå har fått et godt nytt hjem i Kjerringøy kirke; kanskje Leif Ove Ansnes vil spille konsert på det neste gang han kommer på besøk?

Crisp lyd

Aase er full av lovord om det nye flygelet.

– Det er vanskelig å beskrive lyd. Men det låter så reint, klart og crisp. Det har en fantastisk bass, og en tone som varer så lenge, sier Aase, som i tillegg til å være ansatt som distriktsmusiker i Sørfold reiser mye og er delaktig i en lang rekke prosjekter.

– Når man reiser, spiller man på de instrumentene som er på de stedene man besøker. Da glemmer man gjerne hvor svakt man kan spille, eller hvor sterkt. Det kommer jeg på igjen med dette flygelet.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.