– Jeg har en veldig viktig jobb, sier superselger Hanne Fiborg. Foto: Per-Inge Johnsen

– Fokuset var å IKKE jobbe ræva av meg for å bli årets selger.

Hun tilhører den utskjelte yrkesgruppen telefonselgere:

– Vi ringer «kalde kunder», som gjerne aldri har snakket med If før. Det er jo det vanskeligste oppdraget. Du vet jo hva du synes om telefonselgere.

Men Hanne Fiborg har tydeligvis en slags magi ved seg.
Hun dro inn 5,2 millioner kroner for If i 2016.
For syvende år på rad er hun beste selger i sin kanal i If.
Til hennes store overraskelse:

– Det som er spesielt gøy med denne prisen, er at det skjedde så mye i livet mitt i fjor. Jeg har jobbet mye mindre enn før. Jeg hadde ikke tenkt tanken på at jeg skulle vinne.
– Hva skjedde i fjor da?
– Jeg innså; det er kjempeviktig med god jobb og karriere, men jeg har jobbet steinhardt i mange år. På dødsleiet vil jeg ikke tenke: Yes! Jeg har masse penger. Jeg vil tenke på de opplevelser jeg har hatt med familie og venner. Så – jeg har fått et litt annet perspektiv på ting. Man lærer. Livet er for kort til å jobbe veldig, veldig mye. Og så fikk jeg meg kjæreste i fjor, smiler Fiborg.

Saken fortsetter under bildet.

Hun skulle prioritere fritid og venner – likevel ble Hanne Fiborg på nytt årets selger i sin kanal i If. Foto: Per-Inge Johnsen

Gravid jobbstart

Fiborg markerte seg i If fra første øyeblikk.
Ja, først ved å bli gravid like etter at hun startet i 2008.
Dernest ved å slå den norske salgsrekorden måneden før fødselen.
– Mange ble sjokkert over at jeg jobbet så intenst helt til den dagen jeg fødte ham. Men jeg var heldig å være i god form.
Hun ble kåret til årets nykommer i If det året.

– Ulempen med dette yrket er at du kan risikere å ikke tjene ei krone, du kan risikere å miste hus og hjem.

– Men fordelen er at hvis du er flink og satser alt, kan du oppnå ei meget anstendig lønn. Jeg sammenligner dette med å være selvstendig næringsdrivende. Du bestemmer selv hvor godt du vil gjøre det. Du bestemmer selv hvor mange telefoner du tar, hvor mange møter du booker, hvor mange kunder du snakker med. Jeg er min egen lykkes smed.

Lykkelig havari

Fiborg er stolt av jobben sin – og mener den er viktig.
Mer enn én gang har blomsterbuketter havnet på pulten hennes.
– Damen jeg snakket med hadde det ikke fett økonomisk. Hun var alene med to barn. Hun hadde en middels god forsikring på bilen sin. Jeg så nøye inn i dette – og forklarte henne konsekvensene om noe skjedde. Hun sa hun ikke hadde råd. Men etter en lang runde tegnet hun likevel en ny superforsikring. Dagen etter forsikringen var på plass havarerte bilen. Hun sparte rundt 40.000 kroner på å ha den nye forsikringen, sier Fiborg.

Katastrofale

Eller ett annet eksempel:

– Jeg sto på for at et par skulle tegne en skikkelig livsforsikring. Så skjedde det forferdelige ei stund etterpå at fruen ble rammet av alvorlig sykdom og gikk bort. Hadde de ikke hatt en ordentlig forsikring da, kunne de mistet huset. Jeg fikk en veldig fin telefon fra mannen i familien, forteller Fiborg.
– Mitt poeng er at det er overkommelig for de fleste å betale en månedspris. Men om ulykken hender, og den rette forsikringen ikke er på plass, kan konsekvensene bli katastrofale. Om folk ikke vil snakke med meg, er det helt greit. Men det kan bli deres tap. Drivkraften min er å sette meg skikkelig godt inn i kundenes situasjon, hjelpe de til rett forsikring. Jeg gjør det bra fordi folk skjønner at jeg vil deres beste.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.