– Vi har et koselig miljø her hos oss. Vi har det gøy med kundene, hele tiden. Mye latter og litt spøk i lokalet, forteller hun. Butikksjefen Nina Stenersen med Aud-Lillian S.Nyvold. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Kunden får ikke gå ut av butikken om buksa ikke sitter pent på

– Kundene får ikke gå ut av butikken om buksa ikke sitter pent på, da finner vi noe annet som ser bedre ut, sier Nina Stenersen.

Stenersen har vært i butikkyrket siden 2004, men ikke innenfor klesbransjen før hun søkte på Fransa-jobben.

Jeg har jobbet her i tre år i september. Det har vært en utfordring, men også veldig gøy, sier Nina Stenersen. 

Jeg følger trendene litt, spesielt de som er moderne og kommer tilbake inn i motebildet. Det er helt greit det, så lenge det er innenfor.

Butikken selger klær for litt voksne damer med målgruppe 25 år og oppover, med unntak av buksene - der retter man seg også med de som er enda yngre, da størrelsene varierer. 

Jeg liker for det meste alt, men antrekkene kan variere fra dag til dag. Jeg kan gå med søte plagg eller for et litt tøffere utrykk, men det bør være moderne. Det kommer alltid nye ting og jeg prøver å følge med på det som skjer.  

Stenersen gir gode tips til små ting du kan gjøre for å forbedre antrekket ditt.

Bomberjakken kan friske opp antrekket og gi illusjon av en mindre byste. Den kan brukes som jakke inne på vinteren og utendørs om sommeren. Finn fram et fint skjerf til halsen eller en hverdagskjole med mønster.

Nina Stenersen synes man bør gå i det man selv liker. Å ha forbilder er ikke noe hun foretrekker. Du kan plukke fra forskjellige merker og butikker av det dem man liker og kler, forteller Nina Stenersen.  Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

Jeg er blid, hyggelig og imøtekommende mot kunder. Jeg liker å ha orden på ting og kan være litt utålmodig.  

– Hva er de største utfordringene med å drive en klesbutikk?

Det å kunne nå ut til kundene våre. Vi bruker mye sosiale medier som Facebook, som er et kjempepluss. Butikken må vises, ellers ser ikke publikum og kundene at vi er her. Det er mange konkurrenter og klesbutikker i området. I slike yrker må det leveres høyt nivå på service for å nå ut til kundene. Er ikke servicen der, har man tapt med engang.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

Fornøyde kunder, som er blide og kommer tilbake. De får det de skal ha av varer og litt til. Det er derfor vi er her for å gi god service og det skal de få. Vi må også ha kunnskap om hvordan man setter sammen et antrekk og se at det passer sammen.

Nina Stenersen liker personlig denne hettejakke blazeren som både kan brukes hverdag og litt mer formelle aktiviteter. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

Jeg tror at man må være ærlig, blid og veldig omgjengelig. Du bør rett og slett ha selvtillit for å kunne nå ut til omverden.

– Hva blir vårens trender?

Bomberjakker har det gått mye av. Militærgrønn, korall og lys turkis er hete farger for våren. Klassisk marineblått, blomster og mønstre vil vi fremheve. I denne sesongen er nesten alt er lov.

– Hva gjør du om fem år?

Da har jeg samme jobb, jeg vil ikke jobbe noen andre andre plasser. Jeg trives veldig godt her og håper jeg får være her så lenge jeg vil.  

– Hva liker du aller best med jobben din?

Når butikken er stappet av kunder, det er kø i prøverommene og vi hjelper til med å finner antrekk til alle sammen. Da er det nok å gjøre og artig å være på jobb.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.