Her løper Thomas Jeremiassen inn til sin fjerde Gampen-seier av fire mulige i år. Foto: Sindre Kolberg

Småbarnsfaren Thomas får konkurrentene til å fortvile

– Uslåelig, er dommen fra Bodø Bauta-løper Sondre Skjelvik.

– Helt utrolig rask, sier hans argeste konkurrent, Espen Waage Skjeflo.

De to, og resten av feltet måtte nok en gang bite i gresset for småbarnsfaren fra Tverlandet under kveldens 10-kilometer i Gampen.

For selv med fast lærerjobb, en datter på to år og et pågående oppussingsprosjekt hjemme, klarer 30-åringen likevel trene nok til å ta lurven på konkurrentene gang etter gang.

Satte rekord

Etter målgang var det en sliten - men lykkelig Jeremiassen som møtte Bodø Nu.

– Det der var veldig deilig, sa han og gliste. Han løp i tet sammen med Espen Waage Skjeflå fra Bodø Bauta gjennom store deler av løpet, men satte i en langspurt den siste kilometeren og løp alene over mål.

Under dagens løp nådde han også sitt store mål for dagen - å sette personlig rekord på distansen.

– Den gamle lød på 33,58. I dag ble det 33,50 - så det målet nådde jeg fint!

Aldri kjedelig

I tillegg til å drive med løping er Jeremiassen lærer på Tverlandet skole, småbarnspappa (som nummer to og tre i dag, Espen og Gunnar Waage Skjeflo) og midt i et oppussingsprosjekt på hjemmebane.

Han har, med andre ord, nok å gjøre.

– Ja, du finner meg sjeldent foran TV-skjermen med mindre det er fotball som spilles i helgene, sier han og ler.
 
– Hvordan får du egentlig kabalen til å gå opp?
 
– Ofte må jeg ta treningsøktene på kveldstid når jeg er ferdig på jobb og ungen er lagt. Det er ikke uvanlig at jeg drar ut i åtte-halv ni-tiden for å løpe.

– Heldigvis er skoleverket så fleksibelt at jeg noen dager får slutte tidligere på jobb, så jeg igjen får mer fritid. Også har jeg en fantastisk samboer ved navn Ingrid som er helt avgjørende for at jeg kan drive med dette så mye som jeg gjør, sier han og smiler.

– Varier!

I løpet av en uke trener Jeremiassen fem av syv dager.  Ved siden av løping, driver også han med sykling og langrenn når sesongene tillater det. Det gir han også rom til å gjøre forskjellige økter hele veien.

– Det aller viktigste jeg gjør er å variere treningene mine. I løpet av en uke har jeg aldri helt like økter, for da blir det fort kjedelig.

DETTE INNEHOLDER EN VANLIG TRENINGSUKE:

* Minst en lang økt, opp mot to timer. Ofte er det veldig spesifikt på hvilken konkurranse jeg skal delta i neste gang, så jeg prøver å løpe den samme distansen som jeg skal igjennom på neste løp.
* Minst ei intervalløkt, varierer hvor tung. Ofte er det 6x6
* Minst ei sykkel/langrennsøkt, spørs på sesong.
* En til to litt lettere økter.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.