Havnedirektør Ingvar Mathisen må nå ha hjelp av ordfører Ida Maria Pinnerød for å lande en avtale med Hurtigruten. Farsen er for lengst blitt en pinlig sak for Bodø, mener redaktør Markus André Jensen. Foto:

Havnesagaen som for lengst er blitt en farse

Den offentlige feiden mellom Bodø havn KF og Hurtigruten fortoner seg som en tragikomedie av de sjeldne.

Et kommunalt foretak i Bodø bruser med fjærene, mot et milliardkonsern som strengt tatt har langt mindre å tape i denne pinlige konflikten.

Siste akt: Hurtigruten truer med å kutte liggetid og godslossing i Bodø. Dette fordi de tvinges over på ei ny kai uten godsterminal, en sak som har vært diskutert i over fem år.

Følgene for næringslivet i Bodø vil være enorme. Et direkte tap på 130 millioner kroner, før man har regnet på effekten av at gods forbigår fylkeshovedstaden.

Følgene for Hurtigruten? Tja, man kan vise turistene Lofoten heller enn Bodø. En kamel administrerende direktør Daniel Skjeldam er mer enn villig til å svelge, skal vi tolke retorikken til nå i saken.

Hvordan havnet vi så her?

Det har ulmet mellom Bodø havn KF og Hurtigruten i årevis. I januar skal partene til Hålogaland lagmannsretten. Saken stammer fra juni 2015, da Hurtigruten saksøkte foretaket for overfakturering. Hurtigruten kjørte samtidig en tøff linje mot flere andre havner i Norge.

Bodø havn KF ble dømt til å tilbakebetale over tre millioner kroner, for å ha beregnet kaivederlag på feil grunnlag og for å ha krevd inn såkalt ISPS-avgift uten grunnlag, etter rettens skjønn.

Dette etter en direkte uverdig ordkrig, som kulminerte med at havnedirektør Ingvar Mathisen nektet hurtigruteskipene påfyll av vann fordi de ikke ville betale avgiftene sine.

I går meldte Bodø kommune at ordfører Ida Maria Pinnerød vil ha et møte med direktør Skjeldam i Hurtigruten. Og kanskje er det på høy tid at denne saken løftes fra havnedirektør Mathisens bord.

Han har kjørt en beinhard, konfronterende linje overfor en aktør som ikke har noen vinning ved å begunstige Bodø. 

Det siste eksempelet er de steile frontene i diskusjonen om hvor Hurtigruten skal legge til kai. Dersom Bodø havn KF ikke klarer å få omlokalisert en godsterminal til den nye kaia, grunnet for høy husleie, bør foretaket heller ikke tvinge hurtigruteskipene dit.

Og det er slett ikke sikkert at Daniel Skjeldam & co hadde vært like knallharde, hadde dialogen med Bodø havn KF vært preget av litt mer fleksibilitet og imøtegåelse. 

I stedet er det gått så langt at ordføreren må rykke inn. Hun ser selvsagt at følgene av et hurtigrutekutt vil være katastrofale for Bodø. Det har foreløpig ikke lyktes Bodø havn KF å se det samme.

Nå bør denne farsen avsluttes. Man bør finne en akseptabel kailøsning for Hurtigruten - og man bør ta en lang titt i speilet i Bodø havn KFs ledelse.

Vi kan ikke ha et kommunalt foretak som ikke klarer å spille på lag med en av sine viktigste kunder, selv om Hurtigruten selvsagt vet utmerket godt hva konsernet driver med, og selvsagt vil gå langt for å verne om egne, økonomiske interesser. Men de er som nevnt ikke den parten som har mest å tape her.

Dersom trusselen er reell, vil det være en ledelsesmessig blunder av dimensjoner at Hurtigruten kutter liggetiden på Ingvar Mathisens vakt.

Hvis ikke havnedirektøren innser det, bør også han være inne i siste akt - med påfølgende teppefall. 

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.