Cecilie Gulliksen er en sprudlende jente med sans for service. Foto: Isabell Chloe Borgsø

Hjelpepleieren som
ble butikksjef

Lofotjenta Gulliksen er sjef ved Vero Moda i Glasshuset. Det har hun vært siden 2014, men karrieren kunne tatt en helt annen retning. Hun er nemlig utdannet hjelpepleier, men valgte å melde overgang til motebransjen da tilbudet kom.

Med en mor i servicebransjen, var det kanskje uunngåelig?

Moren min tok meg med på jobb og jeg fikk se og lære hva hun gjorde. Jeg lærte hvordan man skulle behandle kunder. Man bør tenke på hvordan du ville ha ønsket å bli behandlet, som om du var kunde selv. Om du vil ha tips eller hjelp, er det ekstra viktig at ekspeditøren gir kunden oppmerksomheten de fortjener. Om ekspeditøren bare står klar ved disken og ser ned på telefonen gir dette et dårlig inntrykk av butikken, mener hun.

Som sekstenåring jobbet Gulliksen på et parfymeri i Lofoten. Senere flyttet hun til Bodø for å ta utdanning.

Jeg ble ferdig med hjelpepleier-utdanningen, men jeg følte jeg trengte nye utfordringer. August 2014 begynte jeg å jobbe her på Vero Moda som butikksjef, og trivdes med en gang. Det var ingen vanskelig overgang, siden jeg har jobbet med dagligvarehandel før.

Cecilie Gulliksen mener man bør alltid tenke på kunden og kundens behov.  Foto: Isabell Chloe Borgsø

Hun har alltid hatt sans for mote, men innrømmer at hun ikke leser blogger eller motemagasiner. Hun henter inspirasjon fra det hun ser på Instagram og reiser.

Når jeg reiser med andre venner får jeg inspirasjon fra andre miljøer. Davi reiste til London og gikk rundt på Camden Marked, så jeg mange forskjellige klesstiler.

Jeg kler meg etter humøret jeg er i, og er ikke opptatt av å følge en spesifikk stil eller prisklasse. Derfor varierer antrekkene mine fra dag til dag med. Jeg ser heller ikke verdien av å gå med merkeklær, man bør føle seg selvsikker i det man går uten å tenke på prislappen av klærne. Jeg vil beskrive din stil min som rocka med et lite spor av romantisk bohem.

 Hun forteller at disse trendene råder for julebordsesongen:

 Årets julebord-stil er pyntet men, avslappet. Plaggene kan bruke til flere anledninger enn bare julebord og kan mikses med det hverdagslige. De største trendene mener jeg er sokker i sandaler, fløyel og blonder.  Paljetter er fremdeles in, men er mindre synlig i år. En sikker vinner i år er jumpsuiten, i flere variasjoner.

–Hvem er dine største moteforbilder?

– Jeg ynes Jenny Skavlan har en kul stil. Samarbeidet mellom Vero Moda og Jenny Skavlan synes jeg var suverent. Det er bærekraftige plagg som kan brukes på nytt igjen og ikke bare er produsert fordi det er trendy. Trender kommer og går. Jeg ser opptil Vero Moda, fordi de har langsomme trender slik at folk ikke trenger å kjøpe siste nytt, men heller bruker gamle klassikere.

– Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

– Jeg vil beskrive meg som bild, smiler nesten hele tiden og er utadvendt. Jeg kan snakke med alle mennesker i butikken og synes det er viktig å tenke på hvordan man behandler kunden. Ærlighet er også viktig for meg og kunden.

– Hva er de største utfordringene med å drive klesbutikk?

– Nettshopping. Men kunden får ikke den samme servicen som i den lokale butikken. Kunden sitter hjemme og bestiller, men får ikke den samme opplevelsen som i butikken, der man kan prøve klær før man kjøper dem.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

– Jeg blir motivert av å høre kunder som sier takk for handelen. Da føler jeg at jeg har gjort en god jobb. Jeg blir også glad når kunder kommer og hilser på meg på gaten. Det synes jeg er hyggelig. Kundene vet at jeg er ærlig, derfor kommer mange tilbake. Det er også gøy med konkurranse fra andre butikker.  Man vil jo være best, men det er viktig også å hjelpe andre på veien.

Cecilie Gulliksen kan skryte over at hun får jobbe på en av de første Vero Moda butikkene som åpnet i verden. Foto: Isabell Chloe Borgsø

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

– Ærlighet, og du må være utadvendt. Du bør ha et godt arbeidsteam bak deg som gir god stemning og latter i butikken. Andre får et godt inntrykk av deg og bedriften om du smiler bestandig. Det er også viktig å ha de rette plaggene til rett tid. I denne bransjen bør du følger med på trendene for å være oppdatert.  

– Hva gjør du om fem år?

– Jobber på samme plass! Miljøet hos oss er som en familie fordi vi er stort firma og en godt sammen-spleiset gjeng.  

– Hva er du mest stolt over å ha vært med på i jobben din?

– Butikken åpnet i Bodø i 1989, som femte Vero Moda-butikk i verden. Det synes jeg er veldig kult. Jeg vil være med å utvikle butikken. Jeg er også stolt over arbeidsjentene mine. Vi jobber så godt sammen!

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.