Lise Davidsen omtales som et av Norges største operatalenter. Foto: Ole Jørgen Bratland/Statoil

Hun kalles Norges største operatalent - nå skal hun til Bodø med NOSO

Mye blir forandret når man plutselig får status som Norges største operatalent.

I 2015 plukket Lise Davidsen med seg førstepremien i flere av verdens mest prestisjefylte operakonkurranser; Belvedere-konkurransen i Amsterdam, Placido Domingos Operalia i London, og Dronning Sonjas Internasjonale Musikk konkurranse.

Det er ikke bare stort, det er rett og slett eksepsjonelt. Og det er ikke alle sangere forunt å bli omtalt i The Financial Times som “…en så sterk og teknisk dyktig sanger at hun med denne seieren plasserte seg på toppen av lista over unge sangere i hennes generasjon”.

Forventninger

Så mye suksess og forventninger, likevel er det ikke snakke om noe kjendisliv.

–  Det er ikke sånn at jeg blir kjent igjen på gaten, sier Lise Davidsen og ler.

Operastjerner er nemlig ikke helt som andre stjerner. Man blir ikke kjendis av å vinne verdens viktigste operakonkurranser, bli hentet til de store scenene i Europa, og bli kalt “Den nye Kirsten Flagstad”.

– Det som er viktig for meg er at jeg får lov å gjøre noe jeg liker og er god på. Og at stemmen min får utvikle seg på en riktig måte. De er sånne ting jeg må tenke på, sier 29-åringen som har kontrakter til langt ut i 2018.

Annerledes

Stjerneskuddet, som egentlig hadde tenkt å studere til å bli vernepleier, synes operastjerne-tilværelsen til tider er krevende.

– Jeg får jo mange tilbud og det er vanskelig å si nei. Men det er ganske tøft, det er mye å sette seg inn i, nye krevende roller, ambisiøse oppsetninger og masse reising og nye hotellrom og leiligheter. Alt er nytt for meg, sier Lise, som det siste året har tilbragt over hundre døgn på reise.

– Mange snakker om sangtalent, men de er jo så mye som skal klaffe, forteller Lise.

- Man må kunne takle å stå på en scene, takle de høye forventningene til å prestere og være sterk mentalt. I tillegg må du synes det er greit å leve et liv med ekstremt mye reising. Jeg må si det er ganske annerledes enn jeg trodde.

Satire over kulturlivet

Ariadne auf Naxos er en opera om å sette opp en opera. Den er en satirisk behandling av kulturlivet, og er sånn sett en komedie. Pengesterke mennesker som vil smykke seg med finere kunst, men som frykter at høykultur er kjedelig.

Konflikten mellom kunstnerisk integritet og betaling. Ariadne auf Naxos er hundre år gammel, men mye virker likevel velkjent. Møtet mellom tragedie og komedie, karakteriserer også stykket i seg selv. Det er mye å le av, men alvoret er likevel til stede hele veien.

Sterke solister

Publikum kan se frem til en fullscenisk opera med hele 14 solister. Foruten Lise Davidsen er det flere utøvere som er velkjente for det nordnorske publikum. Adrian Angelico synger rollen som komponisten. Thomas Ruud spiller Bacchus og skuespiller Nils Johnson spiller hovmesteren. Stykket har et 1920-talls Art Deco inspirert visuelt uttrykk, og vi får se dukker på scenen, skapt av den internasjonale dukketeater-duoen Wakka Wakka som har samarbeidet med Nordland Figurteater.

(Pressemelding)

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.