Hurtigruten er svært skuffet over Bodø havn, som de mener behandler dem stemoderlig. Arkivfoto

Hurtigrutestoppen vil koste Bodø 130 millioner i året

I går brakte Avisa Nordland nyheten om at hurtigruta ønsker å kutte anløpene sine fra 2,5 timer til kun en time per anløp i Bodø. Det kan bety store økonomiske tap for det lokale næringslivet, hovedsakelig innen turistnæringen.

LES MER: Ordføreren griper inn i hurtigrutestriden.

Legger igjen 860 kroner per person

– Hurtigruten har 41.000 av- og påstigende passasjerer i Bodø per år. Så har vi alle de som reiser lengre turer med hurtigruten, hel rundtur, halv rundtur og andre. Til sammen utgjør dette 150.000 passasjerer. Alle disse passasjerene er innom Bodø minst en gang, enten på nordtur eller sørtur. Samlet utgjør dette 191.000 personer i året, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten til Bodø Nu.

Ifølge statistikk fra Innovasjon Norge legger hurtigrutens passasjerer igjen 860 kroner per person. Til sammen blir dette astronomiske summer.

Hurtigrutens passasjerer bidrar dermed med anslagsvis 129 millioner kroner til det lokale næringslivet i Bodø - årlig.

– Dette er penger turistene neppe vil få anledning til å bruke i Bodø dersom det blir kortere tid for dem til å handle i Bodø sentrum, sier Lillebo.

I følge kommunikasjonssjefen ser nå hurtigruten på hva de kan gjøre for å avhjelpe situasjonen for de lokale. 

– Vi kommer til å jobbe sammen med utfluktsleverandørene i Bodø for å se hvordan vi løser dette. Vi har hatt samtaler, og vi håper vi klarer å finne gode løsninger, sier Lillebo.

LES MER: Hurtigruten med gigantinvestering i nye skip.

– Sterkt undrende til havnesjefen

Men hurtigruta er også en betydelig transportør av gods over Bodø havn. Som kjent ønsker Bodø havn å flytte hurtigruta til Terminalkai sør. Dermed blir det også slutt på lasting og lossing av store mengder gods.

– Vi frakter 13.400 tonn med gods i året, inn og ut over Bodø havn. Det tilsvarer 1.200 vogntog på veiene, konstaterer Lillebo.

I følge ham kunne alt dette enkelt ha vært unngått dersom Bodø havn hadde vært mer samarbeidsvillig.

– Vi kan ikke omgjøre denne planen, for vi har ikke mulighet til å frakte gods til Bodø med de kaifasilitetene vi blir tilbudt. Vi mener at med litt smidighet ville det kunne la seg gjøre å la oss ligge der vi ligger i dag. For oss er godstrafikken kjempeviktig, både i Bodø og i andre havner.

– Har dere fått noe gehør for dette fra Bodø havn?

– Overhodet ingenting. Havnesjefen påstår han er på tilbudssiden i denne saken, og det stiller vi oss sterkt undrende til, avslutter Lillebo.

Tidligere i dag uttalte styreleder Adelheid Kristiansen til Bodø Nu at hun ikke vil uttale seg om saken før ordfører Ida Pinnerøds møte med Hurtigruten. Det samme sier havnesjef Ingvar Mathisen når Bodø Nu tar kontakt med ham.

LES MER: Hurtigruten nekter å betale avgifter og vederlag til Bodø havn.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.