Leder i Bodø Cykleklubb, Jan-Oddvar Sørnes, er sterkt kritisk til de foreslåtte kravene til løypevakter i norske sykkelritt. Foto: Egil Rogstad

– Dette blir døden for NM og lokale ritt

Av Markus Andrè Jensen
12.01.2017 10:54 - OPPDATERT 12.01.2017 10:54

Leder i Bodø Cykleklubb, Jan-Oddvar Sørnes, er sterkt kritisk til Vegdirektoratets forslag om lovpålagt opplæring for løypevakter under sykkelritt.

I går kveld kom nyheten om at Vegdirektoratet foreslår strengere krav til opplæringen av løypevakter i norske sykkelritt.

Det foreslås at frivillige rittvakter nå må på skolebenken i timesvis for å få lov til å gjøre vaktjobben. Forslaget til innholdet i læreplanen for rittvaktene ligger nå hos departementet. 

Et forslag som har fått hele sykkel-Norge til å steile. Også leder for Bodø Cykleklubb, Jan-Oddvar Sørnes.

Store konsekvenser

– Dette vil få enorme konsekvenser, sier han.

I fjor fikk Bodø Cykleklubb store mengder skryt for jobben de gjorde som arrangør under NM.

– Der hadde vi 120 stykker i sving. Av disse innebærer forslaget at 25-30 mann må på kurs i åtte-ni timer. Det blir umulig å gjennomføre, sier Sørnes.

– Blir forslaget vedtatt, blir det døden for NM og de lokale rittene. Jeg vil tro at Midnattsolrittet for eksempel vil få store utfordringer. Og det er nesten enda verre for de større rittene, som Arctic Race of Norway, som møter på denne utfordringen over fire etapper på fire forskjellige steder.

Saken fortsetter under bildet.

Edvald Boasson Hagen i aksjon under fjorårets NM i Bodø. Med de nye reglene ville ikke et slikt arrangement blitt gjennomført, mener Jan-Oddvar Sørnes. Foto: Markus André Jensen

Kan medføre juks

Sykkellederen er også redd for at lovforslaget skal virke mot sin hensikt.

– Jeg tror det kan medføre at man ikke involverer overordnede myndigheter hvis man vil gjennomføre ritt. Kanskje kaller man det trening for å slippe disse kravene. For politikerne er det også en varm potet, her er det flere grunnverdier på kollisjonskurs. Dette angriper frivilligheten og helsefordelene med sykling, sier Sørnes.

 Han er enig i at det må være en form for opplæring for løypevaktene. Men ikke i dette omfanget. 

Også andre steder i sykkel-Norge møter forslaget sterk motbør.

– Intensjonen med loven som ble vedtatt i Stortinget i fjor var å sikre at man kunne arrangere sykkelritt fremover, og å redusere kostnadene for arrangørene. Derfor mener vi at dette forslaget til læreplan ikke er i tråd med vedtaket, sier presseansvarlig i Norges Cykleforbund (NCF), Per Erik Mæhlum, til Bodø Nu. 

– Utfordringen er at kravene er så store. Vi har blitt tatt med på to høringer, der vi har kommet med konkrete innspill, men opplever ikke å bli hørt, sier Mæhlum. 

Han sier at NCF nå har sendt et brev til departementet, der de har gjort sitt syn på saken klart. Nå avventer forbundet departementets videre beslutninger. 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.