Flere turgåere bestiger Keiservarden enn Trolltunga, ifølge målinger. Foto: Wikipedia/Rune Nilsen/Wikipedia

Nye tall: Keiservarden er mer populær enn Trolltunga!

Keiservarden har klatret forbi Trolltunga når det gjelder popularitet - i alle fall om vi måler etter antall passeringer.

På et knapt år, siden målerne ble satt opp ved den nye sherpastien, har det vært over 140.000 passeringer.

Over 100.000

– Det måles både opp og ned, så vi må nedjustere tallet noe. Men uten å ta i kan man si at minimum 100.000 har gått opp på Keiservarden via sherpastien, sier Bjørn Godal i Salten friluftsråd. 

Han var i en årrekke prosjektleder for STImuli-prosjektet, som hadde som mål å få folk ut i marka.

At det har lyktes er Keiservarden et strålende eksempel på.

– Det har vært en formidabel økning, etter at sherpastien ble laget. Det ser du blant annet på at trinnene er nokså slitt, sier Godal.

Nasjonal turiststi

Det voldsomme besøket gjør som nevnt at Bodøs ikoniske byfjell spiser kirsebær med noen av de mest populære naturstiene i Norge.

Ifølge tellinger på vei opp til Trolltunga, er det rundt 80.000 som har passert opp der det siste året, altså godt under Keiservarden-tallene.

– Så har du Kjerag og Prekestolen som de andre nasjonale turiststiene. Der er jeg usikker på tallene, men jeg vil tro at i alle fall Prekestolen er enda mer trafikkert, sier Godal.

Som også lanserer Keiservarden som vår neste, nasjonale turiststi.

– Toppen er utrolig flott, du har utsikt mot Lofoten og svenskegrensa og kan se Norge på tvers. Når du tar høyde for hvor lite det er som kreves, er det en fantastisk topp.

Ordningen med nasjonale turiststier skal etter planen utvides. 

– Jeg synes Keiservarden helt klart er et fjell som hører hjemme i det selskapet, slår Godal fast.

Turkultur

– Hva er årsaken til at fjellet er så populært?

– Det tror jeg er flere ting. Det er en utbredt turkultur i Bodø, det er et viktig grunnlag. Så har du arrangementer som sjutoppsturen og Nordland Musikkfestuke, som er viktig. I tillegg er det mange som er blitt klar over hvor flott det er der oppe, og sherpastien har helt klart økt besøket. I tillegg er det artig at Hurtigruten og cruiseskipene begynner å lage tilbud knyttet til Keiservarden.

– Og så er det en ting til: Bjørn Heitmann. Han har faktisk gjort en reelt viktig jobb for besøket.

Saken fortsetter under bildet.

Bjørn Heitmann er på Keiservarden nesten hver dag. Foto: Privat

Mr. Keiservarden

Vi ringer til Bodøs egen Mr. Keiservarden, for å overbringe det glade budskap.

– Det tallet på 100.000 overrasker meg ikke, sier han.

– Når jeg er der er det fullt på parkeringsplassen. Det er utrolig mye folk der, stort sett hver dag, sier Heitmann, som er mest kjent som markedssjef i BHK.

Og han vet hva han prater om. Siden han begynte å gå på fjellet har han vært der snart 1400 turer. Han går hver dag, så sant det er mulig.

– Mellom klokka fem og seks får du ikke tak i meg, som han sier.

15 stykker til topps

I tillegg har han startet en turgruppe, med 60 aktive medlemmer som rullerer på å bli med Heitmann til topps. 

– I snitt er vi rundt 15 stykker som går opp dit. 

– Hva tror du er årsaken til populariteten?

– Vi har spredt dette via Facebook. Det er utrolig virkningsfullt. 

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.