Aimi Helen Løvold har alltid hatt en drøm om å åpne en egen butikk. Hun åpnet Lulu for ni år siden sammen med Margrete Mentzoni. Foto Isabell Chloe Borgsø.

Aimis drøm
ble virkelighet

Av Isabell Chloe Borgsø
18.11.2016 18:33 - OPPDATERT 18.11.2016 18:35

Fjerde gjest ut i Bodø Nus motespalte er Aimi Helen Løvold, daglig leder og en av eierne av klesbutikken Lulu.

Løvold åpnet Lulu for ni år siden. Først og fremst fordi hun elsker å jobbe med mennesker.

– Dette var noe jeg alltid hadde ønsket å gjøre, å starte en egen butikk. Jeg liker å treffe folk og å hjelpe dem med å finne passende klær. Det er ingen en dårlig kombinasjon. Du blir kjent med kunder, samtidig blir det en hyggeligere hverdag, smiler hun.  

Hun forklarer at hun har alltid vært interessert i mote. Løvold blir inspirert av farger, klær og interiør.

–Jeg liker spesielt følelsen når kunden kommer innom med et plagg som jeg har solgt, som de er blitt glad i. Da føler jeg at jeg har vært med å påvirke kunden, og det rører meg.  

– Det viktigste om du følger trendene er at du føler deg vel i det du går i og at det passer til din kroppsfasong. Du må ikke investere i det nye hotte hver sesong, du kan bruke den gamle ullkjolen i flere år. Så lenge du investerer i grunnleggende plagg så vil garderoben din fungere.

Hun vil beskrive sin egen stil som røff og klassisk, med et rocka preg.

–Jeg kan finne på å gå med pelskjole og leopardsko, sier hun.

Løvold forteller at nettopp disse trendene er de tydeligste denne høsten.

–Leopardprint og lange støvletter for kvinner, og kule dresser for menn. Avslappet slengbukse og kule sko er ganske så komfortabelt i nesten allslags vær. Favoritten min i høst er kjoler, leopardprint og forskjellige variasjoner av skjørt, sier hun.

Aimi Løvold elsker å jobbe med mennesker. Det er en nødvendighet i en klesbutikk, mener hun. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

 –Hvem er dine største forbilder?

– Jeg blir lett inspirert, spesielt av motehus som Gucci og YSL. Jeg har ingen favorittblogger for øyeblikket, men får ideer fra alle, både på gata og i sosiale medier.

– Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

–  Engasjert og kreativ. Jeg liker å være så effektiv som jeg kan. Andre vil kanskje beskrive meg som livlig og positiv.

– Hva er de største utfordringene med å drive klesbutikk?

– Varene er ferskvare, fordi trendene går fort forbi. De fleste følger med og folk vet hva de vil ha akkurat nå, fordi det er trendy. Jeg synes det er viktig at varene vi selger også kan fungere hverdagslig. Høye hæler kan være vanskelig å kombinere til hverdagslig bruk, og kan være ganske så ukomfortabelt. Vi har også en liten utfordring når det gjelder sosiale medier. Instagram er mer for ungdom, mens man når en eldre målgruppe på Facebook.

 Aimi Helen Løvold synes at motebildet i dag er allsidig. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

– Fornøyde kunder. For å kunne drive en butikk må du kunne inspirere folk, og svare på spørsmål fra kunden.

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

– Du må ha en sterk personlighet og kunne være ærlig med kunder. Det finnes eksempler på tilfeller der personell forteller kundene at de kler det de har på seg, selv om det ikke er sant. Både riktige farger og passform er viktig. Det er også lurt å ha de riktige merkene, som alle vil ha.

– Hva gjør du om fem år?

– Vi har vokst den siste perioden og ønsker å bli enda større på nett. Lulu er noe jeg vil jobbe videre med og utvikle slik at vi kan bli enda bedre. Jeg har noen hemmelige drømmer og visjoner som jeg jobber med i hodet mitt.

– Hva er du mest stolt over å ha vært med på i jobben din?

– Det at jeg har skapt noe eget og videreutviklet konseptet Lulu. Det er blitt et slags univers der alle kan føle seg inspirert, en egen atmosfære for kundene og de ansatte.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.