DRIVER GODT: Alf Mangor Johannessen og hans aksjeselskap, AMJ Capital AS.

Rekordår for Alf Mangor:
Går så det suser

Av Eirik Oskarsen
25.07.2016 19:07 - OPPDATERT 25.07.2016 21:55

Bryggerikaia økte omsetningen med nesten to millioner fra 2014.

Alf Mangor Johannessen kan smile hele veien til banken.  

For både Bryggerikaia og Peppes Pizza, under Nordlandspizza AS øker overskudd for 2015, fra 2014.

AMJ Capital AS, som eier størstedelen av både Peppes Pizza og Bryggerikaia, kan vise til et overskudd på nesten to millioner for Bryggerikaia, samt et overskudd på rett over en halv million for Peppes Pizza. 

Johannessen selv mener det er flere faktorer som spiller inn for at restaurantene hans trekker stadig flere kunder. 

Attraktiv

- Bodø er en attraktiv by og har et attraktivt restaurantprosjekt på gang. I tillegg var det mye aktiviteter i byen i fjor. Stormen var også med på å bidra til at vi fikk økt omsetningen vår, siden de ble etablert sent i 2014, sier restaurantbaronen. 

Les også: Spår rekordår for restaurantnæringa i 2016.

Han fortsetter å skryte Bodø opp i skyene, og nevner spesielt to selskaper som bidrar til at turismen i byen øker for hvert år. 

- I tillegg opplever bransjen vår økt turisme, på grunn av markedsføringen som er gjort fra de som bor og jobber her i byen. Selskaper som Visit Bodø og Bodø i Vinden er også god på sosiale medier. Og det er en sum av dette som gjør at restaurantbransjen opplever økt trafikk. I dag kan du se alle mulige nasjonaliteter i Bodøs gater. Det er gledelig, smiler han. 

Bryggerikaia (AMJ eier 71,8%) kan smile med driftsinntekter på 23,5 millioner norske kroner for fjoråret. Peppes Pizza (AMJ eier 58%) hadde i 2015 driftsinntekter på 17,1 millioner norske kroner. 

Så langt i år har restaurantene levert gode resultater, kan Johannessen fortelle til Bodø Nu. 

Kvaliteten styrker Bodø

- De lokale råvarene på menyene våre tiltrekker folk. Vi er også med på å bidra til å få folk til byen, men jubileumskomiteen skal også ha all mulig ære for den innsatsen de legger ned. Byen er også i vekst, og det føles som om at man jobber godt sammen for å drive Bodø som by fremover, slår han fast. 

Restaurantene spiller en viktig rolle i å styrke Bodøs posisjon som turistattraksjon, mener Johannessen.

-  Restaurantnæringen bidrar til at folk vil komme tilbake, og det er mange restauranter i byen med god kvalitet som styrker Bodø som turistattraksjon. 

 - Folk vil i dag oppleve ting. De vil ha god mat og drikke, i hyggelige omgivelser. I tillegg har vi en kompakt og fin by, der flyplassen ligger midt i byen, smiler han avslutningsvis. 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.