TRIVES I BUTIKKEN: Bjarne Mosås stepper gjerne inn bak disken hvis det kniper. – Det er alltid en opptur å få snakke med kundene.

Fra full krise til
smakfull offensiv

Det begynte med søvnløse netter og minus 2,3 millioner kroner etter bare åtte måneders drift. Nå er Bjarne Mosås og Bodø Bakeri klar til å doble omsetningen og antall ansatte.

– Det var rett og slett brutalt. Vi satt på kontoret om natta med tårer i øynene og lurte på hvordan i all verden vi skulle klare å finne penger til neste lønning.

Året er 2009 og Bjarne Mosås har nettopp startet Bodø Bakeri. Han er utdannet kokk, men har fagbrev som resepsjonist og butikkmedarbeider. Ideen om et bakeri begynte egentlig som et veddemål, men brått var det virkelighet.

Undervurdering

– Vi hadde definitivt undervurdert utfordringene med å etablere en helt ny bedrift og hvordan vi skulle kapre kunder, sier Mosås.

Bakeriet gikk også i den fellen at de prøvde å tilby det meste, fra croissanter til makroner, uten å se på hva markedet ville ha.

Men han og kollegene nektet å gi opp. De bet tennene sammen og sakte, men sikkert klarte de å bedre inntjeningen.

DYKTIG STAB: – Suksessen til Bodø Bakeri er det de ansatte som kan ta æren for, de er selve livsblodet i bedriften, sier Bjarne Mosås. Her i samtale med Renata Balcerzak (t.v) og Hanna Marie Mathisen.

– Det handlet kun om én ting, beinhardt arbeid – døgnet rundt, sier Mosås.

Sakte, men sikkert begynte de å få fotfeste i markedet og inntjeningen bedret seg radikalt. Likevel tok det seks år for bedriften å kvitte seg med underskuddet fra oppstarten.

Tung satsing

Bodø Bakeri har tre utsalg i Bodø, snart fire når Hunstadsenteret åpner, samt ett på Fauske og ett på Rognan. Og nå er det klart for en skikkelig offensiv sør for Saltfjellet. Rett over påske åpner tre bakeriutsalg, på Mo, i Mosjøen og Sandnessjøen. I løpet av sommeren er bakeriet også på plass i Brønnøysund. Det betyr at bedriften i løpet av 2017 skal doble omsetningen fra 35 til 80 millioner kroner og staben dobles fra 60 til 130 medarbeidere.

For Mosås er en mann som elsker å skape nye ting og elsker utfordringer.

– Hver gang vi er ferdige med et nytt prosjekt, sier jeg til meg selv: Nok er nok, Bjarne. Nå skal vi konsentrere oss om drift og konsolidering. Og hver gang tar jeg feil. Skammelig feil.

TRIVES I BUTIKKEN: Bjarne Mosås stepper gjerne inn bak disken hvis det kniper.  – Det er alltid en opptur å få snakke med kundene.

 Derfor hoppet han og staben på muligheten da Stormen Bibliotek la ut anbud på kafé-driften.

– Vi tok et kjapt krigsråd og noen timer senere sendte vi inn vårt tilbud.

Bodø Bakeri fikk napp og dermed fikk Bjarne Mosås bevist én gang for alle at han er en mann med mange boller i luften.

Jaktet på ny bank

Men klok av skade har han skjønt at det er viktig å ha det økonomiske i orden. Og for tre år siden startet jakten på en ny og lokal bankforbindelse.

Kravene var klare:

– Banken måtte ha gode betingelser og ta seg av absolutt alt fra finansiering til pensjon, forsikring og leasing av biler. Dessuten var det avgjørende at kjemien stemte.

GOD DIALOG: Bedriftsrådgiver Barbro Flygt hos Sparebank 1 Nord-Norge tar seg gjerne en tur til daglig leder Bjarne Mosås i Bodø Bakeri for å høre siste nytt.

Svaret på alt dette fant Bjarne og Bodø Bakeri hos Barbro Flygt og SpareBank 1 Nord-Norge i Bodø.

Likte engasjementet

– Personlig ble jeg fascinert av det ustoppelige engasjementet og viljen til aldri å gi opp. Dette var en bedrift som hadde vært i hardt vær, men kom seg trygt i havn, sier Flygt.

Barbro Flygt har stor tro på verdien av å bruke tid sammen med kunden:

– Vi setter oss ned, prater og kommer frem til de beste løsninger for kunden – og en felles strategi for fremtiden.

SPENNENDE JOBB: – Det har vært utrolig spennende og givende å få lov til å være med på å utvikle Bodø Bakeri, sier bedriftsrådgiver Barbro Flygt.

Da Bodø Bakeri bestemte seg for å satse tungt på Helgeland, var Barbro den som skulle gi grønt lys – rent finansielt.
– Det er helt klart risiko knyttet til satsingen. Men her kjenner vi kunden godt og stoler på at han vil gjøre alt som skal til for å lykkes. Vi satser sammen med kunden.

Lokal kompetanse

En annen – og meget viktig del av samarbeidet med banken – er tilgangen til bred kompetanse:

– Det er en stor fordel for oss at Barbro kjenner vår bransje inngående og dessuten er oppdatert på de markedene vi beveger oss inn i. I tillegg har hun et topplag av lokale spesialister tilgjengelig enten det dreier seg om nettbank-løsninger, pensjon, forsikring eller optimale leasingavtaler for bedriftens biler, påpeker Mosås.

Hvis det er noe han lurer på, finnes svaret et tastetrykk unna 

­– Med Barbro og banken i ryggen har vi den støtten vi trenger. Samarbeidet fungerer kjempebra. Så kan vi konsentrere oss om å lage verdens beste brød og kaker, konkluderer Bjarne Mosås.