FOR HELE FAMILIEN: City Nord fremstår som en stadig mer attraktiv møteplass for kunder i alle aldersgrupper.

Størst i Nord-Norge

Skrevet for City Nord

Nå er City Nord det største kjøpesenteret i Nord-Norge. Og de har de mest fornøyde kundene.

Tallene for 2016 viser at omsetningen ble 1.936.906.332 kroner.

– Det har gått over all forventning, sier senterleder Tor Austad.

Dette tallet betyr også City Nord er det største kjøpesenteret nord for Dovre, målt i omsetning.

Og ikke nok med at handelsgiganten når troner på toppen i nord, senteret har også de mest fornøyde kundene.

Bedre enn sentrum

En undersøkelse gjennomført av Sentio Research AS viser at 90 prosent av kundene på City Nord er ganske eller svært fornøyde med handelsstedet. Det tilsvarende tallet for sentrumsbutikkene er nede i 73 prosent.

Undersøkelsen avdekker også et annet meget interessant fenomen:

Trygghet er viktigst for de som handler på City Nord. Rundt halvparten av de som dro til kjøpesenteret på Stormyra tenkte over trygghet før de bestemte seg hvor de skulle dra.

Saken fortsetter under bildet

 PÅ TOPPEN:  Senterleder på City Nord, Tor Austad og administrerende direktør i Coop Nordland, kan glede seg over at kjøpesenteret nå troner på toppen i Nord-Norge.

– City Nord har blitt en møteplass hvor kundene føler at de får dekket alle sine behov i trygge omgivelser. Dette er også noe vi legger stor vekt på. Blant annet har vi to vektere på jobb fra 08:00 til 23:30, sier Austad.

Kraftig vekst

I 2105 var omsetningen på City Nord 1,57 milliarder kroner etter at de åpnet den nye delen i november. Budsjettet for 2016 ble lagt til 1,8 milliarder kroner, noe som altså skulle vise seg å være et noe lavt anslag.

City Nord sysselsetter i dag totalt 1.100 personer og la i fjor igjen fire millioner kroner bare i eiendomsskatt.

– City Nord er en bærebjelke i Bodø-samfunnet og vi er stolte over den tilliten kundene viser oss, sier administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen.

Kjøpesenteret har imidlertid ikke tenkt å hvile på laurbærene. Det jobbes kontinuerlig med å utvide og forbedre produktet.

– Målet er at vi skal bli en opplevelsessenter, sier Austad.

Spennende planer

Og det foreligger mange og spennende planer for hvordan dette skal skje.

– Vi har et konstant fokus på økt trivsel i fellesarealene med grønnplanter, møbler og belysning, påpeker Austad.

Akkurat nå jakter City Nord på en skredder.

– Det ville være en perfekt tilleggstjeneste til alle klesbutikkene. Hvis noen er interessert så skal vi skaffe tipp-topp lokaler, frister Austad.

I tillegg skaper City Nord hele tiden aktiviteter i form av kjendistreff, konserter og moteshow. Dette kommer det til å bli mer av i tiden som kommer.

Yngre kunder

Et annet trekk ved kundemassen hos City Nord er at gjennomsnittsalderen er lavere enn i sentrum – 28 mot 42 år og at kundene i snitt legger bruker mer penger per besøk.

City Nord har også en klar overvekt av kvinnelige kunder – 66 prosent – men de siste par årene har andelen menn økt markant.

– Vi har hatt et sterkt fokus på at City Nord også skal være et senter hvor mannfolkene finner interessante tilbud, sier Austad og trekker frem Clas Ohlson og sportsbutikkene som definitive favoritter hos gutta.

Komplett meny

Et variert og spennende mat- og kafétilbud er også helt sentralt når City Nord vil legge til rette for at en tur til senteret skal bli en opplevelse for hele familien. Med Burger King og Sushi Point som nye skudd på stammen, føler Austad at man har kommet et godt skritt videre når det gjelder å sette sammen en komplett meny.

For 2017 har City Nord siktet seg inn på å nå 1,985 milliarder i omsetning. Men det er ingen hemmelighet at man håper på å sprenge dette målet.

– For å si det slik, jeg blir ikke overrasket om City Nord passerer to milliarder, sier administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jacobsen.