Det var sponsorfrie rygger på Bodø/Glimts drakter i sesongåpningen mot Kongsvinger. Det var ikke et designvalg. Foto: Per-Inge Johnsen

SKS trekker seg som hovedsponsor for Glimt

La du merke til at det manglet sponsor på ryggen til glimtspillerne, under årets første kamp på Aspmyra?

Det er ikke tilfeldig.

SKS, som var en av klubbens desidert tyngste sponsorer, har trukket seg som hovedsponsor.

Fra rygg til shorts

Det bekrefter direktør i Bodø/Glimt, Bjørn Tore Hansen.

– De hadde en avtale som løp ut året 2016. De er fortsatt med videre som sponsor, men ikke som hovedsponsor. De er på et lavere nivå. Om du ser på shortsene vi brukte mot Kongsvinger, så ser du at logoen er der, sier han.

Fra 2017 er dermed SKS sitt sponsorat betydelig trappet ned. I treningskampene har man brukt de gamle draktene, derfor har det ikke vært synlig for allmennheten før tirsdagens kamp mot Kongsvinger.

Etter det Bodø Nu erfarer medfører endringen tap av et millionbeløp for klubben.

Stabil sponsormasse

Hansen vil ikke kommentere hvor stort inntektstapet er.

– Vi går ikke ut med sånne ting, men de har gått ned i nivå sammenlignet med det de har vært med på tidligere. Vi er fornøyd med at de fortsatt er med oss, sier han.

– Hvilken forklaring fikk Glimt på at de ønsket å trappe ned?

– Vi har vært i en dialog med SKS, og i den dialogen er det kommet frem et ønske om å være med videre, men i mindre grad. Av og til går noen av sponsoravtalene våre opp i verdi, andre går ned. Generelt er det en nokså stabil sponsormasse i Glimt.

På jakt

Hansen opplyser at sponsorbudsjettet er lavere for 2017 enn man endte opp med i 2016.

– Det er naturlig, da vi har rykket ned. 

– Men nå er dere på sponsorjakt?

– Det er vi. 

– Hvor langt er dere kommet?

– Per dags dato kan jeg ikke si noe om hvor nært vi er en avtale med noen ny hovedsponsor. Vi jobber med det og håper å få det på plass så raskt som mulig.

Det er heller ikke bare i Bodø/Glimt at SKS kutter i sponsorkronene.

For to år siden var de hovedsponsor i BHK. I år har de kuttet betydelig.

– Og neste år er SKS helt ute som sponsor, bekrefter markedssjef i håndballklubben, Bjørn Heitmann, som ikke vil kommentere saken ytterligere.

Har ikke råd

– Hvorfor trapper dere ned sponsingen av de lokale klubbene, konsernsjef Steinar Pettersen i SKS?

– På grunn av de økonomiske realitetene som ligger i kraftproduksjon for tiden. Med så lave priser har vi store utfordringer med å få inntektene til å strekke til. Det vil du også se når tallene for 2016 kommer.

– Dere har ikke råd, rett og slett?

– Nei, vi er rett og slett nødt til å ta ned alle kostnader, så mye som det går an. Vi håper å komme sterkere tilbake når tidene endrer seg.

Både i 2014 og 2015 gikk SKS med overskudd på over 200 millioner kroner, ifølge de offisielle regnskapstallene.

– På papiret har vi store overskudd, men det har litt med hvilken regnskapsstandard man benytter å gjøre. Etter norsk regnskapsstandard er det ikke rare overskuddet, sier konsernsjefen.

Pettersen legger til at de opprettholder sponsingen av barne- og breddeidretten, mens eliteklubbene i Bodø altså mister kraftpengene.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.