Stian Sund Jonassen og Håkon Andreassen kan komme til å tjene rått på russen. Foto: Erlend Skaug Ingebrigtsen

Stian og Håkon lot seg sjokkere av russeprisene - da kom ideen

Kompisene er begge avgangselever ved Bodø videregående i år. Med andre ord skal de også være russ når mai melder sin ankomst.

Dette var også grunnlaget for opprettelsen av bedriften Russegear.

– Sånn som det er nå er det to store aktører som har tilnærmet monopol på salg av russeklær i Norge, det ville vi utfordre, sier Jonassen.

Stor pengebruk

Aktørene som tilbyr alt i fra bukser og dresser, til russekort og strykemerker håver inn penger på avgangselevene.

Russeservice og Russedress har navn på seg for å være de to største aktørene – og er at på til eid av de samme folkene. Siden oppstarten har begge firmaene tjent flesk på salg av russeeffekter, og de seneste årene har omsetningsbeløpene vært åttesifrede.

Dette fikk de to ungdommene kjenne på når de selv skulle bestille klær til sin russetid.

– Det har svidd godt i lommeboka, sier Jonassen lattermildt, og får støtte fra kumpanen:

– Vi tenkte at markedet for salg av russe-effekter er stort, og at klærne som selges av de største aktørene er alt for dyre. Nærmest ved en tilfeldighet bestemte vi oss for å prøve selv, så fikk det bare briste eller bære.

Store summer

Det brast ikke. Siden oppstarten i januar har guttene omsatt for over 100.000 kroner. Til såkalte russegrupper leverer de gensere og hodebånd med egenvalgt logo, som i tur trykkes og sendes i posten.

– Det er ikke så mye jobb for vår del, og for å være ærlig trodde jeg det skulle bli mye vanskeligere, sier Jonassen.

Karene har allerede rettet kikkerten mot neste års russ, og pågangen har vært stor.

– Hittil i år har vi solgt klær til over 30 ulike grupper, og allerede har vi kommet i kontakt med flere som er avgangselever til neste år. Hvis utviklingen fortsetter har vi tenkt å utvikle Russegear til å bli mye større enn dette, sier Andreassen.

Jobber fra telefonen

Det er igjennom sosiale medier guttene kommer i kontakt med grupper som er på jakt etter billige klær til sin gruppe.

Tilnærmet all kontakt begynner på bildedelingstjenester som Instagram, og fortsetter via mail.

– På mange måter har det blitt et fritidsprosjekt ved siden av vanlig jobb og skole ellers, sier Jonassen, og fortsetter:

– Det er et åpenbart marked her, og for vår del handler det ikke så mye om hvor mye vi tjener, men mest om hvor sjukt gøy det er å få til noe; som en egen bedrift.

RUSSEUTSTYR:

Russeservice og Russedress er ansett som de to største aktørene innenfor salg av russe-effekter her til lands.

Førstnevnte omsatte i 2015 for nærmere 52 millioner kroner; året før for 63 millioner.

De siste årene har mange russ vært ute i media, deriblant Bodø Nu, og irritert seg over høye priser og dårlig service fra de dominerende aktørene.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.