Elisabeth Jansson gjør alltid sitt beste når hun arbeider og det beste skal være godt nok mener hun. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

Jakten på godfølelsen

Noa Noa åpnet igjen november 2014, med Elisabeth Jansson som butikksjef. Hun har tidligere jobbet i kjeden, i tillegg til at hun har 12 års fartstid på Kappahl.

Jeg har jobbet med klær hele mitt voksne liv. Noen avbrekk har det vært, men jeg kommer alltid tilbake til klærne, sier hun.

Jansson sier klesinteressen har fulgt henne hele livet. 

– Som liten jente var jeg enda mer glad i å pynte meg. Den største drømmen var å ha en ballkjole på, slik som på et ball. Som en prinsessekjole med flere tykke lag av stoff. 

Du bør aldri la kunden gå ut av butikken irritert forteller Elisabeth Jansson. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

Hun har fremdeles beholdt sansen for iøynefallende klær.

Jeg bruker de klærne jeg liker og de fargene jeg synes er fine. I og med at jeg jobber i motebransjen, så følger jeg moter og trender. Men jeg er mer opptatt av å føle meg vel enn at det skal være moderne. Jeg er glad i søte romantiske klær. Gjerne med glitter og stas.

Vinterens største strender, slik Jansson ser det, er disse:

Vi går snart over til vårparten men print og mønster har vært den største trenden hos Noa Noa. Stjernehimmel, vintersnøfnugg, og prikker har vært populært hos oss. Blonder og alt av strikketøy, som jakker og gensere, har det gått mye av. Vi vil også fremheve den bohemske stilen.  

– Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

Utadvendt, blid og hyggelig. Jeg elsker å snakke med folk og å bli kjent med nye mennesker. Det er godt å ha noen dype samtaler i løpet av en arbedsdag. Jeg er ærlig på godt og vondt. Som selger tror jeg at når kunder kommer til meg, setter de pris på min oppriktige mening. Så om det betyr at jeg går glipp av et salg, så får det være.

– Hva er de største utfordringene med å drive en klesbutikk?

Nettbutikkene er den største utfordringen for tiden. Veldig mange setter pris på å kunne gå i butikker, det å kunne føle og ta på materialet og å prøve klærne fysisk. Kunden får inspirasjon, råd og veiledning i butikken. Vi vil alltid beholde mange kunder, men konkurransen fra nettbutikkene er der.

 Elisabeth Jansson mener at det beste hun vet er å hjelpe andre ikke har motesans eller er usikker på klær, slik at de føler seg pen i det de går i. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

Jeg er veldig glad i klærne, butikken min og kundene, som er helt supre. Jeg er oppdratt til å gjøre mitt beste, mamma og pappa synes det beste er godt nok.

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

Det viktigste er nok å være tilgjengelig for kunden og å yte best mulig service. Personlig service er viktig for kunden. Det verste man kan gjøre mot sin bedrift er å la kunden gå ut døren uten å være fornøyd.

– Hva gjør du om fem år?

– Jeg håper å jobbe her lenge fremover, jeg stortrives. 

– Hva er du mest stolt over å ha vært med på i jobben din?

Det må være når jeg fikk hjelp av venner og famille for få åpnet egen butikk. Det er veldig godt se en kunde som er usikker på seg selv og ikke føler seg vel, som kommer for å finne seg nye klær. Kanskje noen som synes det verste som finnes er å finne seg klær. Det øyeblikket når hun går ut av butikken med en pose med klær, litt rakere i ryggen, det er den beste følelsen jeg vet i denne jobben.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.