Anita Spjell har alltid vært moteinteressert. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

Ville jobbe mens hun studerte - fikk drømmejobben

Av Isabell Chloe Borgsø
27.11.2016 15:02 - OPPDATERT 27.11.2016 15:04

Femte gjest ut i Bodø Nus motespalte er Anita Spjell butikksjef for Kappahl ved City Nord.

Anita Spjell har jobbet på Kappahl i seks år - og det var et helt tilfeldig valg som førte henne dit hun er i dag.

– Jeg studerte på universitetet økonomi og søkte på noen jobber. Jeg hadde jobbet noen år i bransjen, så da jeg ble tilbudt denne jobben var det ikke vanskelig å si ja. 

Etter endte studier har hun blitt værende.

Spjell forklarer videre at hun bestandig har hatt en interesse for klær. Hun leste klesmagasiner fra ung alder.

– Jeg har alltid vært inspirert av folk som går med kule klær på gaten. Prøver alltid å være oppdatert. Følger ikke hundre prosent trendene til punkt og prikke. Jeg vil helst ikke gå utenfor boksen, men kombinerer min smak med trendene.

Trendene i høst mener hun er hovedsakelig bomberjakken og boyfriend-jeans.

– Bomberjakken kommer i mange varianter, i forskjellige farger og tekstiler. Det som er nytt er forskjellige mønster og broderier på jakken. Boyfriend-jeansen kommer denne sesongen i andre kvaliteter enn bare dongeri. Begge plaggene kan du dresse opp og ned så mye du vil, om du vil ha en hverdagslig look eller som til et partyantrekk.

: I høst mener Anita Spjell at trendene er Boyfriend-jeans og Bomber-jakken.  Foto: Isabell Chloe Borgsø.

–Hva får du inspirasjon av?

– Det må være noe innovativt og nytt, som jeg synes ser spennende ut.

– Hvordan vil du beskrive deg selv?

– Jeg mener jeg er ekstremt effektiv. Liker å få gjort unna arbeid raskt, samtidig som det er kvalitet på arbeidet. Liker også at noe skjer rundt meg hele tiden.

– Hva er de største utfordringene ved å drive butikk?

– Den største utfordringen må være mange klesbutikker, ikke bare i nærområdet, men også rundt i landet. Dette skaper stor konkurranse om kunder og penger. Vi har også egne konkurranser, der man kan vinne gratis restaurantbesøk og velvære. Netthandel er blitt i dag en stor konkurrent for oss fysiske butikker. Jeg føler likevel det er trygt med denne typen konkurranse, siden vi er en stor organisasjon.

Anita Spjell får inspirasjon fra magasiner og folk på gaten. Foto: Isabell Chloe Borgsø.

– Hva motiverer deg til å gjøre ditt beste?

– Å hele tiden ha hyggelige hyggelige kunder. Å vite at du har bidratt til en god handel for en kunde og den koselige følelsen når kunden har gått ut av butikken.

– Hva er det viktigste for å lykkes i ditt yrke?

– Du må ha det lille ekstra. Kunden har forskjellige forventer knyttet til servicen og opplevelsen. Vi vil gjerne overgå forventingene, da føler jeg vi har lykkes. 

– Hva gjør du om fem år?

– Om fem år ser jeg for meg at jeg jobber i samme bransje og fremdeles hos Kappahl. Jeg vil drive butikken videre, til det bedre, og strebe etter forbedringer.

– Hva er du mest stolt over å ha vært med på i jobben?

– I min arbeidsperiode her på Kappahl har vi hatt en liten omgjøring på butikken og konseptet, vi var usikre på om dette ville lykkes. Kundene og vi ansatte var redde for at omstillingen ville bli for stor, og håpet på endringene gikk smertefritt.  Det gikk overaskende bra og jeg er stolt over å få dette til.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.