Ti turmål for sommeren – alle på Helgeland. Foto: Jan Inge Larsen

10 turer å ta i sommer

Skrevet av Roger Marthinsen, Jan Inge Larsen
08.07.2019 10:00 - OPPDATERT 08.07.2019 13:32

Helgeland har mange naturperler. Her er 10 anbefalte sommerturer som vil kunne passe de aller fleste.

Sommeren er her, og da lengter mange etter gode opplevelser utendørs. Og på Helgeland finner vi mange naturperler, så å si rett utenfor døra.

Her er 10 anbefalte turer fra dagsturhelgeland.no, som vil kunne passe aller fleste (klikker du på turmål-navnene, kommer du til sider med nedlastbare kart, flere bilder, videoklipp og annet fra turmålene):

----

Torghatten

Å gå gjennom dette fantastiske fjellet med hull gjennom seg er en vakker opplevelse. Torghatten med sin karakteristiske form som en hatt med hull gjennom seg er verdt en tur. Fjellets form er som en hatt og sannsynligvis derav navnet sitt som er satt sammen av stedsnavnet (Torget) og formen (Hatt), Torghatten.

Fjellets form er som en hatt og sannsynligvis derav navnet sitt som er satt sammen av stedsnavnet (Torget) og formen (Hatt), Torghatten. Hullet er 160 meter langt, 35 meter høyt, og 20 meter bredt, ble skapt i istiden. Is og vann gravde møysommelig i de løse bergartene, mens de hardere bergartene i fjellets topp stod imot. En artigere variant om hvordan hullet oppstod finner vi i sagnet om de Syv Søstre «…hvor Hestmannen tar etter buen sin kaster han hatten i veien akkurat idet pilen er på vei mot Lekamøya. Pilen traff hatten og den falt ned på Torget rett sør for Brønnøysund med et stort hull igjennom…»

Torghatten. Foto: Jan Inge Larsen

Skjæringen

Skjæringen eller Skjerdingen som det står på kart, er nest høyeste topp (1037m) blant de Syv Søstre i Alstahaug. Den gir en fantastisk utsikt alle himmelretninger.

Turen begynner noen kilometer sør for Sandnessjøen på øya Alsta. Kjør skiltet vei mot de syv Søstre, og ved Markvoll er startpunktet for denne turen til Skjæringen.

Turen går oppover forbi en gård, husk å lukke porten etter deg og båndtvang hvis dere har hund med. Etter en kort flat periode er det en mindre stigning opp til Markvoll kulpen, som er en flott plass å ta første pause. Her ser du målet rett ovenfor deg.

Turen går videre først i et lettere terreng nå før stigningen for alvor begynner. I tørt føre er det godt feste på fjellet oppover. Det er bratt, men fint å gå.

Øverst i lia deler de godt merkede stiene seg, en til Tvillingan mot sør som er fine topper som anbefales å gå til, og til dagens mål, Skjæringen mot nord. Turen opp til toppen byr på god utsikt og et noe mer steinete bratt terreng, men likevel fin å gå. Vel opp på toppen venter en luftig og fantastisk utsikt.

Skjæringen. Foto: Jan Inge Larsen

-----

Hatten

Den majestetiske fjelltoppen Hatten i Hattfjelldal. På samisk er navnet Aarpije som betyr «enken/enkemannen, den som står alene». Et beskrivende og passende navn for en fjelltopp som ruver alene i landskapet.

Kjør et par kilometer nordover fra Hattfjelldal sentrum. Ta av der det står Elsvatnet og kjør 1 mil langs veien. Parker ved informasjonstavlen om Hatten. Husk båndtvangen for hunder, da dette er beiteområde. Herfra går turen først 100m videre på grusveien før man starter oppover langs en fin traktorvei. Denne går over til en flott sti innover et flott skogsterreng. Etter omlag 2 km kommer man til Hattmyran og Hatttjønne. Her får man nydelig utsikt direkte til Hatten og målet. Stien går videre opp til Israelsteindalen og til den flotte gapahuken, hvor det er naturlig med en pause. Dette kan godt være et turmål i seg selv og bare utnytte utsikten herfra.

Videre oppover lia så blir det brattere å gå, men stien er fortsatt fin med få løse steiner og fast terreng, som etterhvert går over i bergterreng nær toppen. På toppen møter man tre-trollet som står og møter en. Oppe er det relativt flatt og man kan gå nyte en formidabel utsikt i alle himmelretninger.

Hatten i Hattfjelldal. Foto: Jan Inge Larsen

-----

Rabothytta

Fantastiske Rabothytta ved brekanten av Okstindan. Dette smykkeskrinet av en turisthytte som Hemnes turistforening har bygget, er en av de plassene som er å anse som en de plassene man bør gå en tur til.

Man kan gå opp fra Steintippen, eller den mer vanlige ruta via Steinbua. Turen fra Steintippen er normalt noe raskere, men tyngre. Den vanlige ruta, som er godt merket av Hemnes turistforening, anbefales. Denne ruten går via Steinbua, og beskrives her:

Den normale stien starter rolig og man kommer raskt inn mot vakre og tildels ville Mørkbekken. Etter en liten kilometer kommer man helt inn til Mørkbekken og det blir noe mer steinet å gå. Ovenfor Mørkbekken kommer man til Mørkbekktjønna som er en ung tjønn dannet av isbre vann fra Okstindan. Man ser såvidt i brekanten ovenfor Mørkbekktjønna. Etter ca 2 km kommer man opp til Steinbua.

Turen fra Steinbua går videre slakt et stykke før man starter stigningen oppover lia. Etter rundt 5 km er man oppe på platået som Rabothytta (hovedhytta), Klemethytta (sikringshytta) og Hugobua (arbeids- og energibu). Brekanten ligger like sør for hytta og er verdt å gå inntil.

Rabothytta. Foto: Jan Inge Larsen

Steikvasselv

Langs Steikvasselva og opp til Steikvatnet er det vakkert og storslagent. Denne frodige dalen med Okstindan som står der mektig og vakker i bakgrunnen.

Start på ruta er ved Steikvasselv gård. Hit kan man kjøre via Bleikvasslia og deretter kjøre østover langs fylkesvei 324 langs nordsiden Røssvatnet og inn til Steikvasselv gård. Turen til fots går på østsiden av Steikvasselva og opp til Steikvatnet. Den følger delvis merket sti fra Steikvasselv gård. Turen starter på en skogsvei og går deretter over på sti som går langs den mektige Steikvasselva. Turen går over noen myrer før man runder kanten og ser innover frodige Steikvassdalen. Okstindan ruver i bakgrunnen og Steikvatnet ligger der i all sin prakt med gresskledde kanter. Vel fremme har Steikvasselv gård laget sitteplass, og hvis man avtaler på forhånd kan man kanskje få lånt kano av dem også.

Hvis man ønsker å gå videre er det en mulig med en tur oppover mot Hekkelfjellet, hvor man ser innover den mektige Spjetfjelldalen. Å gå innover langs østsiden av Steikvatnet anbefales også. Og en tur langs vestsiden av elva, langs Hemnes turistforening sin merkede løype, innover dalen og helt inn til Gryta under Okstindan, er også anbefalt.

Steikvasselva. Foto: Jan Inge Larsen

Marmorslottet

Fantastiske jettegryter og nydelie utforminger i marmoren laget av elv av smeltevann med sin nydelig turkis farge fra isbreen Svartisen.

Turen starter ved Fisktjønna, en times kjøretur fra Mo. Følg skilting fra Røssvoll mot Marmorslottet. Man følger en fin skogssti med utsikt mot Svartisen og Glomågå på turen innover. Flere steder er det bygd klopper og trapper for å gjøre turen tilgjengelig for så mange som mulig. Siste del av turen går ned en trapp og noe bratt og krevende terreng, for å komme ut på selve Marmorslottet. Turen er merket hele veien.

Vel nede på Marmoslottet åpner terrenget seg opp, og man kan gå på marmor og se på jettegryter og formasjoner utformet av Glomågas brevann gjennom tusener av år. Noen av formasjonene har fått navn, som utstikkeren over elva som er kalt Steinhesten. Stedet er et eldorado for de som liker å fotografere – her finner man mange fine motiv.

Marmorslottet. Foto: Jan Inge Larsen

Bolnatinden

Bolnatinden med sine 1389 meter, og som er en av de mest karakteristiske fjelltoppene i Rana, Med sin spesielle form er det et landemerke på Saltfjellet. Nært Polarsirkelsenteret som det ligger, er det nok en av de mest fotograferte toppene – fra avstand.

Turen starter på parkeringen ved Polarsirkelsenteret. Ta undergangen under E6 og følg veien til ei bru som fører over ei elv. Her begynner stien som du følger så lenge du ser den eller ser merkingen med små varder oppover lia. Skulle du miste stien; peil deg inn mot "gryta" mellom tindene, sør for selve Bolnatinden.

Når du nærmer deg toppen er det mye stein som ligger svært tilfeldig og kan være vanskelig å forsere. Her er det ingen sti å følge, og det anbefales at man ikke begynner for tidlig å stige opp. Da kan man møte på noen utfordrende bergparti. Gå heller litt innover og skrå oppover, se etter åpne og enkelte mosegrodde områder å gå etter – disse er de beste områdene for å komme seg opp til toppen.

Oppe på toppen er det høyeste punktet markert med en stor varde. Her er utsikten svært god alle veier – og spesielt utsikten nordover mot Semskadalen er svært luftig og nydelig.

På tur ned igjen; legg gjerne turen om gryta og tjønnene som ligger mellom Bolnatindene. Dette er et flott område som også er lett å gå i. Dette området er også et fint dagsturmål i seg selv, dersom man ønsker en litt lettere tur. Turen påå på Bolnatinden er på omlag 6 kilometer hver vei, og man kan regne rundt fem timer tur/retur.

Bolnatinden. Foto: Jan Inge Larsen

Klubben

Er man ute etter flott utsikt på Kysten, da er Klubben i Aldersundet på Lurøy innland et veldig godt valg.

Start turen fra skolen i Aldersundet (man tar av fra Kystriksveien, like ved Bra-Pro). Ved skolen og fotballbanen starter sten (på vinteren ei lysløype) som man følger i cirka  600 meter, til man kommer til en grillkøte med et skilt mot Åstuva. Følg herfra en skogsvei og deretter sti opp mot Åstuva. Etter 40-50 minutter rolig gange kommer man opp på en åskam der man ser over mot Vasstinden i øst. Da tar man av fra stien til Åstuva, som ligger til venstre (og er et turmål med trimboks som inngår i Polarsirkeltrimmen) og tar til høyre (sørover). Etter noen hundre meter gjennom skogterreng begynner oppstigningen fra Åstuva mot Klubben. Her er det både stier og åpent terreng som er greit å krysse oppover. Vær obs på at langs fjellkanten er det stupbratt ned, og kantene oppover fjellet består av en del løse steiner og grus som delvis er skjult av mose og gress. Så oppfordringen er å gå på sikker grunn, et stykke inn fra kanten.

Følg gressvollene oppover helt til man kommer til varden, som er godt synlig når man nærmer seg.

Oppe ved varden er det fantastisk utsikt. Men ta gjerne enda et stykke innover Klubben, som er et flatt område med utsikt til Lovund, Træna, Aldra, Hestmannen og Rødøyløva.

Man kan fortsette innover på det flate partiet, inn mot Hauglandstinden. Herfra ser man hele rekken med spektakulære tinder i Aldersundet. Dette er noe av det mest alpine landskapet man har på Helgeland. Disse er det anbefalt at at man har en viss klatreerfaring og sikring for å gå.

Klubben er en del av Hauglandsalpene i Aldersundet. Foto: Jan Inge Larsen

Lurøyfjellet

Lurøyfjellet er en av de flotteste toppturene man kan gå på kysten av Helgeland. Lurøyfjellet ligger vakkert til på nord Helgeland med fantastisk 360 graders utsikt. En nydelig fottur i et terreng med bratt og fast terreng på en lett tilgjengelig øy.

Er du ikke på Onøya eller Lurøya, kommer man seg til turens utgangspunkt på Lurøya  med båt, enten rutegående til Onøy eller egen båt.

Vi starter turen ved Solheim på Lurøya, rett etter en avkjørsel til fotballbanen. I et kryss der en vei vender rett til venstre, kjører / går / sykler man rett frem og inn på en grusvei som man følger noen hundre meter, til man kommer til en parkeringsplass med et infoskilt.

Herfra går man over en slette på høyre side og følger en krøttervei nordover mot Lurøyfjellet. Etter omlag 800 meter begynner en lett stigning. Her krysser man over en liten bekk på venstre side og begynner turen opp over noen slette berg. Stien kan man falle bort fra oppover bergene, men øverst på bergene finner man igjen stien og følger den bratt oppover en skogen, til man kommer på et platå der man ser ryggen oppover Lurøyfjellet. Herfra følger man ryggen mot toppen. Det er et bratt men fast og fint terreng å gå i. Vel oppe den bratte stigningen flater terrenget noe ut, og man har en fantastisk utsikt.

Helt oppe kommer man til en stor flate, med 360 graders utsikt, med fantastisk utsikt vestover mot storhavet med Lovund og Træna, og innover mot fastlandet og det alpine landskapet i Aldersundet.

Utsikt fra Lurøyfjellet. Foto: Jan Inge Larsen

Rødøyløva

Rødøyløva med Storsanden er en av de vakreste plassene på Helgeland. Dette er type MÅ besøkes tur. En tur til Rødøya krydres med et besøk på den vakre og koselige Klokkergården.

Til Rødøya kommer man seg lettest med hurtigbåt enten sørfra eller nordfra. Man går av på hurtigrutakaia og går et par kilometer langs veien til Klokkergården, som er utgangspunktet for denne turen.

Turen går rett nordover mot et skard hvor man får en bratt stigning oppover lia. I denne lia er det nå en steintrapp opp (ikke hele veien, men trappa begynner å bli ferdig). Vel oppe av lia så flater terrenget ut, og man har en jevn stigning opp mot Løva.

Vel oppe på et platå åpner utsikten seg. Ved den imponerende fjellveggen som danner hodet på Løva har man flott utsikt, både utover kysten – og rett ned på de hvite sandstrendene som danner Storsanden. Herfra er det en liten tur videre opp, helt til toppen. Her vil noen kunne oppleve turen som "luftig", og det advares mot å gå ut på kantene med steiner og fjellblokker, da det er en del løse steiner og grus. Så nyt utsikten, som er enestående alle veier, uten å gå helt ut på kanten.

På nedturen anbefaler vi at man tar turen bort til Storsanden. Stien dit starter i bunnen av ei li der man startet oppstigningen til Løva. Herfra er det omlag halvannen kilometer langs en godt tilrettelagt sti, til man kommer til ei kritthvit strand, med Løva tronende rett over.

Et besøk på vakre Klokkergården anbefales også, før man forlater øya.

Rødøyløva sett fra Storsanden. Foto: Jan Inge Larsen

----------

Nærmere beskrivelser av disse ti turmålene og også mange andre turtips på Helgeland, finner du på dagsturhelgeland.no.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.