Banksjef i Sparebank 1 Nord-Norge, Per-Martin Olsen. Foto: SNN

8.000 Bodø-kunder må legitimere seg på nytt

Skrevet av Pressemelding fra Sparebank1
09.09.2019 09:14 - OPPDATERT 09.09.2019 11:22

Myndighetene har bedt norske banker sørge for oppdatert legitimasjon på alle kundene sine. Hensikten er å gjøre svindel vanskeligere.

I disse dager får tusenvis av kunder i SpareBank 1 Nord-Norge brev i posten og i nettbanken om at de må møte opp i banken med passet sitt for å legitimere seg på nytt.

– Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan kundene bruker produktene og tjenestene våre, sier Per Martin Olsen, SpareBank 1 Nord-Norges banksjef i Bodø.

Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet, som for eksempel hvitvasking og terrorfinansiering.

Det betyr at kundene må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om de kanskje har vært kunde i banken i mange år. I Bodø må over 8.000 av SpareBank 1 Nord-Norges kunder møte opp med passet sitt. 

– Vi anbefaler å ta turen innom oss for å legitimere seg. Men vi vet at det for noen kan være vanskelig å komme seg til banken. Derfor skal vi i løpet av oktober og november legge ut på turné. Vi ønsker å besøke de fleste kommunene hvor vi ikke har et bankkontor, sier Olsen.

Han forteller at turnélista ikke er helt klar ennå, men at det på bankens nettsider vil komme detaljert informasjon om hvor og når man kan legitimere seg. 

– I tillegg vil det etter avtale også mulig å sende inn et bilde av sin legitimasjon, enten digitalt eller i posten for utvalgte grupper. Det skal være enkelt for kundene å gjøre det vi ber dem om, sier banksjefen.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.