STERKT PRESTASJON: Med "Vegtrafikkloven" leverer Trygve Valøy er råsterkt prestasjon innen den blues-orienterte musikken.

Blått til lyst

Skrevet av Rune Nilsen
23.09.2019 22:00 - OPPDATERT 24.09.2019 08:01

Med ”Vegtrafikkloven” har Bodø-mannen Trygve Valøy bevist at det fortsatt er mulig å lage lokal og original blues.

Inspirasjonene er mange, men uttrykket er definitivt originalt. Hvilket i seg selv er en prestasjon. For Trygve Valøy (42) har ikke gjort det enkelt for seg selv, tatt i betraktning at han beveger seg i et musikalsk terreng hvor konkurransen er barberbladskarp.

KLASSISK TRADISJON

Med et grunnbesetning basert på bass, trommer og gitar faller det naturlig å tenke på Rory Gallagher. Rent stilmessig har Valøy valgt å flørte med den delen av bluesen som har sitt adresse i Chicago. En stilart rendyrket at blant andre Albert Collins, Mike Bloomfield, Paul Butterfield og James Cotton.

Så har Valøy droppet munnspillet, vrengt tekstene inn på lokal dialekt og lekt seg med opptaksteknikken. Som for eksempel å kjøre lyden gjennom en Tandberg båndspiller fra 1950-tallet. De gamle rørforsterkerne gir tonene en tidløs og samtidig særegen kvalitet.

NORDNORSK KLASSIKER

Med bistand fra Stig-Rune Holien på trommer og Øystein Gjennes på bass, har Valøy laget noe som langt på vei kan defineres som en nordnorsk blues-klassiker. En stødig mastering-hånd fra Martin Bowitz løfter produksjonen et par ytterligere hakk.

Blandingen av et erkeamerikansk uttrykk og nordnorsk virkelighet gjør at denne plata får en ekstra dimensjon. Dette er musikk som føler seg like mye hjemme på Green Mill i Chicago som på bilstereoen på vei over Kråkmofjellet.

MIDT I LIVETS VEIKRYSS

Tekstene vandrer frem og tilbake mellom livets ulike veikryss. Som i ”Finer”:

[annonse]
Det kan kanskje gå

med litt sparkel og lakk

når råten kjem tilbake,

ja, for ingen får sjå

dine skramma og hakk

og gamle feil

En låt som er et oppgjør med dobbeltmoral og skvisen mellom indre og ytre press. Et nødrop fra en forpint sjel. Et gryende opprør der ute i det urbane tussmørket.

DETTE ER SJELDEN VARE

”Vegtrafikkloven” er musikk  som fort kan gå under radaren din, men nå har du ingen unnskyldning. For lokale artister som leverer på dette nivået, er rett og slett en sjelden vare.

Trygve Valøy lanserte sitt første album ”Tetristeori”  i 2016. Nå – tre år senere – kommer oppfølgeren. Det blir release-konsert på Sinus i Bodø 27. september, hvor også Svein Valle på gitar og Sebastian Rollan på tangenter vil forsterke seansen.

Oppvarmingsband på konserten blir Smash Wavet, en pop/rock-band fra Bodø som for lengst har rukket å gjøre seg bemerket med egenskrevede låter.

Med andre ord, det er klart for et fyrverkeri av en konsert-aften.