Foto: Per Inge Johnsen / Privat

«Bodø/Glimt er usynlige i bybildet, men trygler i media når de trenger folk på kamp»

Interessen rundt Bodø/Glimt har aldri vært større enn de siste par årene. Likevel blir klubben mer og mer usynlig i bybildet. Det er en farlig trend.

Dette er en kommentar og gir kun uttrykk for journalistens meninger.

Når var sist du så representanter fra Bodø/Glimt på City Nord, Glasshuset eller på kaia i Bodø? Når var sist det var arrangert aktiviteter for store og små før kampene, både i serie og i Europa?

Dette er spørsmål jeg må tenke meg godt om før jeg klarer å finne et svar på. Sist det skjedde noe rundt klubben, foruten fotballkampene og pyro-showet to minutter før avspark, var da spillerne besøkte en skole og da Runar Berg og co. stod på en stand på City Nord. Det er lenge siden. 

I Bodø har det de siste ukene vært ekstremt fint vær. Hvorfor arrangerer ikke klubben stands ute, skaper aktiviteter og engasjement for Bodø/Glimt? Og for å få folk på kampene? Det virker som om klubben tar det for gitt at resultatene på banen skal sørge for at enhver bodøpatriot skal traske opp på Aspmyra. Det er naivt.

Hvor ofte leser vi at Kjetil Knutsen og spillere maner folk opp til å kjøpe billetter til Aspmyra i mediene? Nesten hver eneste fotballkamp. Men de gjør ingenting selv med å skape interesse hos folk. Resultatene på banen kan være med på å skape blest, ja, men det er utenfor banen man møter folk ansikt til ansikt. Det er her man får et forhold til fansen, både de yngre og de eldre. 

Se på Lillestrøm, Vålerenga og Rosenborg. Disse klubbene arrangerer familieaktiviter før kampene, de møter folk og skaper en arena utenfor fotballbanen, slik at de yngre også får et forhold til klubben. 

Man kan selvfølgelig peke på dårlig vær og mye vind som gjør det vanskelig å arrangere aktiviteter før kampene. Men når det er sol, 28 grader og fullt av mennesker ute, da burde Bodø/Glimt hive seg rundt. 

Før Europakampen mot Klaksvik hørte man ingenting fra klubben før noen dager før kamp. Hvorfor skapte de ikke blest rundt denne viktige kampen selv, før de måtte ut i mediene og trygle folk til å komme på kamp?

Det er en farlig trend å forvente at folk skal møte opp, når du selv ikke er ute og møter fansen, som tross alt utgjør en stor del av økonomien til klubben.

[annonse]
Det er også en kjent sak at klubben unngår å stille opp for mediene like mye som tidligere år. Kjetil Knutsen fikk mye kritikk for å droppe en-til-en-intervjuer. Bodø/Glimt virker å være høy i hatten. Når de trenger hjelp, ja da går de rett ut i mediene og trygler. 

For å få folk på kamp må det skapes en interesse utenfor banen også. Dette ser vi i de nevnte klubbene, spesielt i Lillestrøm, som har skapt en ellevill interesse rundt klubben. Det ser vi i sosiale medier, på tribunen og forholdet mellom spillere og supportere. 

Min oppfordring: Kom dere ut og møt folk. La de yngre få møte heltene sine. Del ut billetter, ha konkurranser. Gjør noe.

Et pyro-show noen minutter før kamp er kult, men ikke så kult.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.