Bodø Nu-journalist Andreas Sandnes Olsen ønsker lavere billettpriser for buss . Foto: Anette Tjemsland

«Bodø vil aldri bli i nærheten av bilfritt. De nye billettprisene for buss er et bevis på det»

Billettprisene for buss øker. Det samme gjør ambisjonene her til lands. Bodø skal bli en kollektivby, men det er bare en fjern drøm nå.

Denne kommentaren gir kun uttrykk for denne journalistens meninger. 

Jeg har vært borti bussproblematikken i Bodø før: «Det provoserer meg at Bodø har storbyambisjoner mens vi mangler et såpass viktig tilbud»

Hvordan kan man ha forhåpninger om et bilfritt Bodø, når kollektivtilbudet verken er dekkende for folk på Nordsia, Rønvika, Tverlandet/Hopen, eller for folk som ønsker å komme seg ut i marka. 

Ei heller er det rimelig nok. 

En enkeltbillett koster faktisk hele 42,-.

En stor økning fra 2017, da man lanserte mobilappen Billett Nordland. 

Da skulle det bli både billig og brukervennlig å benytte seg av mobil i stedet for kontantbetaling, som da kostet 42. Mobilbillett skulle da koste 33 kroner. 

Nå har de lyktes i å få alle over på «app», og da øker man rett og slett prisene. 

Det synes jeg er verken billig eller brukervennlig. 

Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Bodø er faktisk i norgestoppen på dette området. For det er kun én storby som matcher Bodø på busspriser. Bare se her: 

Stavanger: 41,-. 

Trondheim: 42,- 

Bergen: 40,- 

Oslo: 42,- 

Tromsø: 37,-

Tenker jeg flytter til Tromsø, jeg. 

Jeg ser rett og slett på dette som et tegn på at Nordland fylkeskommune har resignert. Gitt opp. For de kan ikke forvente at folk vil ønske å bruke kollektivtilbudet i stedet for bil, når billettprisene ikke har gjort annet enn å stige. Sannsynligvis vil de fortsette å stige. 

Det skal riktignok nevnes at periodebillett i 30 dager for barn, student og honnør er rimelige, faktisk meget overkommelige. Kun 470 kroner. For voksen er de noe mer - 800 kroner. 

Problemet er at ikke dette tilbudet favner alle. Ikke alle har behov for å ta buss hver dag.

Dermed tror jeg flere heller sniker på bussen, eller rett og slett unngår å ta bussen. 

Åttifire kroner for å komme seg til og fra sentrum for en handletur er jo ikke spesielt billig. 

Samtidig skjønner jeg at man må dekke inn tapte billettinntekter etter to år med pandemi. Men etter min mening er det en bedre løsning å redusere billettavgiftene, slik at flere ønsker å ta bussen, noe som deretter vil gi økte inntekter. Forøvrig skal Nordland fylkeskommune ha all honnør for at de nå har begynt å øke antallet billettkontroller. 

Jeg håper Nordland fylkeskommune tar til fornuft. Med mindre alle billettprisene blir spiselige for alle, uansett inntektsnivå, vil Bodø sentrum aldri bli i nærheten av bilfritt. 

 

Les mer om:

Bodødebatt
Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.