Maria Strandås er en over snittet ivrig student.

Da Maria var ferdig utdannet sykepleier kastet hun seg rett på masterstudiet

Av redaksjonen
12.03.2018 14:03 - OPPDATERT 12.03.2018 17:02

– Fullt mulig å kombinere med jobb.

Maria Strandås trives best når hun har mange jern i ilden. Og tobarnsmora fra Bodø elsker å studere.
Derfor kastet hun seg rett på en videreutdanning innen diabetes straks hun var ferdig utdannet sykepleier, heter det i en artikkel på Nord universitets hjemmesider.

Deretter ble det en master i klinisk sykepleie, før hun nå nærmer seg slutten på sin doktorgradsutdanning. Her undersøker hun relasjoner mellom sykepleiere og pasienter i hjemmetjenesten, som er organisert med utgangspunkt i New Public Management-prinsipper. 

Og fortsatt er hun bare 32 år ung.

ANVENDELIG MASTER

At det ble nettopp en master i klinisk sykepleie skyldes blant annet muligheten studiet gir til å kombinere videreutdanning med selve mastergradsutdanninga.

– På den måten blir masteren veldig anvendelig. Her fikk jeg bruke mine 30 studiepoeng fra videreutdanninga i diabetes, sier hun.

– Dessuten er den samlingsbasert, noe som er veldig positivt. De fleste av oss er jo i jobb, og for meg var det helt avgjørende. Og det er fullt mulig å kombinere med jobb, så lenge du selv er motivert.

 

Strandås sier masterutdanninga også er veldig åpen med tanke på hva du ønsker å skrive om. Selv skrev hun om hverdagsetikk i nyfødtintensiv kontekst, en artikkel som ble publisert i Nursing Ethics.

– Jeg har alltid likt å jobbe med barn, sier Strandås, som før hun begynte som stipendiat ved Nord universitet i 2014 jobbet ved kirurgisk avdeling ved Nordlandssykehuset i Bodø.

Les Strandås sin artikkel her: Ethical challenges in neonatal intensive care nursing.pdf

VIKTIG FORSKNING

Hun anbefaler alle sykepleiere som vil ha faglig påfyll og som vil forstå mer av faget sitt å ta en master i klinisk sykepleie. 

– Du lærer å bruke og forstå nyere forskning, noe jeg mener er minst like viktig for sykepleiere i praksis som de som jobber i akademia. Du lærer deg å tenke på en litt annen måte enn før, og det tar du med deg inn i jobben. 

– Du lærer også en del vitenskapsteori, som er mye morsommere enn man kanskje skulle tro. Det handler om hvordan kunnskap utvikles, og om det å lære seg å være kritisk og ikke ta all forskning for god fisk, sier Strandås.

PS: Maria Strandås er også en aktiv blogger, og står sammen med kollega Anne Sørstrøm bak fagbloggen Sykepleie i Nord.

(Pressemelding)

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.