Deadline Media gjør suksess i Bodø. Foto: Deadline Media

Deadline Media opplever stor pågang – omorganiserer i Bodø

Skrevet av Pressemelding
11.07.2019 09:36 - OPPDATERT 11.07.2019 12:01

Stadig flere bedrifter i Bodø og Nordland ønsker film som en del av sin profilering og markedsføring.

At de digitale kanalene har påvirket måten bedrifter tenker markedsføring på, er det ingen tvil om, og nå har filmformatet for alvor truffet Nord-Norge.

Filmproduksjonsselskapet Deadline Media og Film AS er en av de som har fått merke dette på kroppen, og økte omsetningen med 25 prosent i 2018.

ØKT ETTERSPØRSEL I BODØ

Selskapet, som har hovedkontor i Vesterålen, styrker nå staben i Bodø på grunn av den økte etterspørselen. Katrine Mevatne har vært ansatt som prosjektleder siden 2017, og tiltrer nå i stillingen som leder for kontoret i Bodø.

– At bedrifter og organisasjoner i Bodø og Nordland ser verdien i å ha godt innhold i sine kanaler er veldig gøy, og det finnes så mange bedrifter i området som har spennende historier de enda ikke har fortalt. Det har vi lyst å gjøre noe med, forteller Mevatne, og utdyper:

– Vi fokuserer på historien bak det kommersielle budskapet når vi produserer film for våre kunder, og målet vårt er alltid at historiene vi forteller skal engasjere de som ser den, og det er nok nettopp dette som skiller oss fra andre leverandører av kommersiell film i regionen.

At etterspørselen øker, øker naturligvis også antall tilbydere. Men for Deadline Media har ikke det vært negativt - tvert imot.

–  Jo flere som tilbyr film, jo mer bevisst blir kundene på kvalitetsforskjellene, og hvilken innvirkning det har på merkevaren, sier den ferske lederen i Deadline Media.

ALLTID PÅ JAKT ETTER FLINKE FOLK

– Film- og markedsføringsbransjen har utviklet seg i rasende fart de siste årene, og for å imøtekomme denne tilbyr vi nå flere tjenester innen kommunikasjon og distribusjon, i tillegg til selve filmproduksjonen, forteller Mevatne.

– Selv hadde jeg lite erfaring med filmbransjen da jeg startet i 2017, min styrke ligger i strategisk kommunikasjon og digital markedskommunikasjon, og sammen med filmfolkene våre, utgjør vi et godt team som dekker organisasjonenes behov på kvalitet og kompetanse på flere felt innen samme produkt, sier hun.

Før sommeren ansatte de også grafisk designer.

– Det var i utgangspunktet ikke planen, men når dyktige folk vender hjem, så må man bare slå til. Vilde Odmunson kommer fra det kjente byrået McCann Oslo, og har jobbet med store merkevarer som Tine, Ruter og Peugeot, for å nevne noen.

– Akkurat nå leter vi etter dyktige prosjektledere med digitale hoder, forteller den ferske Bodølederen, men alle med lidenskap for filmfaget er alltid hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss, sier Mevatne

ATTRAKTIVT

Mange har sikkert fått med seg at det fra tid til annen foregår større filmproduksjoner i Bodø og omegn, og Mevatne kan bekrefte at Bodø oppfattes som en attraktiv location for filminnspillinger:

– Vi blir stadig kontaktet av andre produksjonsselskaper for å bistå med ulike ting når de er i området for å spille inn film. Det kan være småting som å levere et telt på Keiservarden under innspillingen av storfilmen Askeladden, gjøre location scout for Vy før de kommer hit for å lage reklame, eller ta større jobber som for eksempel statistansvarlig for NRK og koordinator for den Amandaprisnominerte kortfilmen "Hæstkuk".

VIL BLI BEST

Selv om Deadline Media leverer de fleste kommunikasjonstjenester, er film grunnmuren i selskapet.

– De fleste organisasjoner ønsker kun et byrå å forholde seg til, og selv om vi nå er rigget for å påta oss slike oppdrag, kommer vi aldri til å bli et tradisjonelt reklamebyrå. Vi opererer alltid litt på kanten av boksen, og kampanjen “Alle burde ha en Nordlending” for Signal i sin tid, er et godt eksempel på dette. Den ble sensurert på flere kinoer i Norge i 2015, men befestet likevel Signal som en lokal bredbåndsleverandør i Nord-Norge. Filmproduksjon og kommunikasjonen knyttet opp mot distribusjonen av disse, er det vi først og fremst leverer. Det er det vi er eksperter på, og det vi skal være best i Nord-Norge på, avslutter Mevatne.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.