Goliat-flyteren som skal fraktes til Norge og være på plass i april. Foto: News On Request/ENI Norge

Bodø-firma: - Dette er en av de største og mest omfattende leveranser vi har hatt

Skrevet av Bodø Nu
13.04.2015 10:25 - OPPDATERT 13.01.2018 05:12

Goliat seiler nordover med over 150 branndører som er produsert i Bodø

Goliat plattformen er på vei til Hammerfest fra Sør-Korea om bord på verdens største tunglastfartøy, Dockwise Vanguard. Den vil passere utenfor kysten av Nordland og Bodø rundt den 15. april.

- En av våre største leveranser

Goliat blir det første oljefeltet som kommer i drift i Barentshavet og er verdens nordligste offshore oljeutbygging. Goliat plattformen, som opereres av Eni Norge, er den største og mest avanserte sirkulære FPSO (flytende produksjons-, lagrings- og losseenhet) noensinne bygget.

- Rapp Bomek AS har levert over 150 branndører til den flytende plattformen og dette er en av de største og mest omfattende leveranser vi har hatt. I tillegg har vi signert en langsiktig vedlikeholds- og serviceavtale med Eni Norge, sier Rapp Bomek-sjef Andrew Annely.

100.000 fat om dagen

Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat.

Plattformen veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet. Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

Flere bodøværinger involvert

Også Bodøfirmaet News On Request har vært involvert i prosjektet. De fikk det prestisjefulle oppdraget å dokumentere konstruksjonen i Sør-Korea.

Fotograf Rune Nilsen, mannen bak bildene i denne saken, fortalte Bodø Nu i februar at han er beæret over å få være vitne til begivenhetene.

– Det er stort og mektig og jeg er stolt over å ha fått en så utfordrende jobb, sier Nilsen til Bodø Nu.

– Selv det å stå opp klokken 04.45 blir gøy når man får være med på en slik historisk begivenhet, legger han til.

Selve utbyggingen forøvrig har vært preget av problemer.

Blant annet har det vært tre dødsfall ved det koreanske verftet underveis i prosessen, i tillegg til at det har vært store overskridelser økonomisk.

[caption id="attachment_78851" align="alignnone" width="600"] Plattformsjef Kim Nødset som sitter på kaia og ser at Goliat fraktes ut på Docwise Vanguard. Foto: Rune Nilsen

Bli medlem av Bodø Nu for å få tilgang til hele saken, og mye mer!

Få full tilgang til Bodøs lokalavis. Vi satser hardt på de beste nyhetene fra ditt nærmiljø, sterke reportasjer, videoer og meninger.
Vårt mål er å gi deg de beste historiene om Bodø og bodøværinger.

Nå kan du få Bodø Nu for kun 49 kroner for første måned. 
Etter 1 mnd er pris kun 149 kr/mnd – abonnementet fornyes automatisk – ingen bindingstid

Er du bedrift og ønsker bedriftsabonnement, kan du gå til sende en e-post til [email protected]

Kontoregistrering

Velg Betalingsmetode

Kort
Vipps

Velg abonnement