- Det har bare gått én vei

Skrevet av Bodø Nu
15.03.2013 08:39 - OPPDATERT 29.09.2022 11:24

Tirsdag bestemte Joar Viggo Ovesen seg for å gi beskjeden han hadde tenkt over i fem år. Nå legger han ned Service Sentralen, det siste gjenlevende elektronikkverkstedet i Bodø.

Siden 1978 har bedriften holdt det gående på Stormyra og i Olav Vs gate hvor de holder til i dag. På 80- og 90-tallet var det opp mot ti tv-verksteder i byen. Men siden årstusenskiftet har kurven gått strake veien ned.
- Jeg og medeierne legger ned Service Sentralen med blandede følelser. Jeg har fått meg ny jobb og er personlig veldig glad for det, men det er vemodig å legge ned noe du har brukt så mye tid på gjennom alle disse årene, sier Ovesen.
Nedleggelsen har vært et diskusjonstema blant han og eierne de siste fem årene. Men da Ovesen fikk seg en ny og sikker jobb, så de ingen annen løsning.
- Vi måtte gi oss mens leken var god. Det er viktig å få frem at vi på langt nær har gått konkurs. Vi har gått med noen små underskudd de siste årene, men ellers har vi klart å holde hodet over vannet. Men det er riktig å gi seg nå, påpeker Ovesen.

[caption id="attachment_8549" al En vemodig dag på kontoret for Paul Edvindsen (til venstre) og Joar Viggo Ovesen. Edvindsen var med å starte Service Sentralen i 1978. I dag er han pensjonist og medeier i bedriften sammen med daglig leder Joar Viggo Ovesen. En bedrift de nå legger ned med tungt hjerte.
Foto: Øystein Hernese

I Service Sentralens lokaler dagen etter den varslede nedleggelsen diskuterte Ovesen bedriftenes glansdager sammen med medeier Paul Edvindsen.
- Fra vi startet i 1978 frem til midten av 90-tallet var det et eventyr. På den tiden var fjernsynet et dyrt møbel som folk brukte mye penger på. Og hvis det ble ødelagt kom de til oss for å få det reparert. I våre beste dager hadde vi til og med råd til å reise på kurs, sier en smilende Edvindsen.
Men så begynte teknologien å skyte fart og de store lavpriskjedene kom på banen.
- Når det koster 2000 kroner for oss å reparere en gammel tv, og det koster 3000 kroner for en ny og bedre en på lavpriskjedene. Ja, da skjønner du fort at regnestykket går i vår disfavør, sier Edvindsen.

Teknologi

De siste ti årene har prisene på tv-er og annet elektronisk utstyr gått kraftig ned. Samtidig er feilprosenten på elektroniske produkter blitt lavere, og folk har fått såpass god råd at de heller kjøper nytt i stedet for å reparere.
De fleste store elektrovarekjedene har også egne verksted gjør den samme jobben som Service Sentralen. Bodøbedriften har flere ganger forsøkt å få til en samarbeidsavtale med de store kjedene. Uten hell. Dermed har det gått som det har gått.
- Det har vært såpass lite å gjøre det siste året at vi har kuttet ned fra to ansatte til én. Fra i fjor sommer har jeg vært den eneste her på huset, sier Ovesen.

Han begynte på Service Sentralen i 1991 etter å ha fullført tre-årig yrkesskole som radio- og videooperatør. I dag finnes det ingen slik utdanning lenger. Og markedet for tv-verkstedene har stagnert. I Salten-regionen er det kun et lignende verksted igjen. Det ligger på Fauske. Ellers er nærmeste verksted nabo Sortland i nord og Trondheim i sør.
Service Sentralen holder åpent ut april måned. Men etter det er det kroken på døra for bedriften som ble 35 år gammel.

Abonner på Bodø Nu for å få tilgang til hele saken, og mye mer!

Få full tilgang til Bodøs lokalavis. Vi satser hardt på de beste nyhetene fra ditt nærmiljø, sterke reportasjer, videoer og meninger.
Vårt mål er å gi deg de beste historiene om Bodø og bodøværinger.

Nå kan du få Bodø Nu for kun 49 kroner for første måned. 
Etter 1 mnd er pris kun 149 kr/mnd – abonnementet fornyes automatisk – ingen bindingstid

Har du hatt abonnement tidligere, logg inn med brukeren din og forny
abonnementet via "Min side"

Er du bedrift og ønsker bedriftsabonnement, kan du sende
en e-post til [email protected]

OBS: Når du tegner abonnement med Vipps, se til at du ikke
surfer i privat modus i nettleseren din.

Kontoregistrering

Velg Betalingsmetode

Kort
Vipps

Velg abonnement