Tore Stranden og Tore Mårli ved MP design har panoramautsikt til trafikken i i 40-sonen øverst i Sjøgata. Nærmest daglig ser og hører de livsfarlige situasjoner i trafikken. Foto: Rune Kr. Ellingsen

– Dette er en dødsfelle

 Det sier Tore Stranden og Tore Mårli i MP design til Bodø Nu. De har panoramautsikt til Sjøgata og fotgjengerovergangen fem etasjer under seg. Nesten daglig ser og hører de farlige situasjoner der fotgjengere er involvert.

 50 meter lange bremsespor

De slår nå alarm om høye hastigheter og uoversiktlig trafikkavvikling i Sjøgata.

– Dette er en potensiell dødsfelle. Enkelte kjører forbi her i 60-70 kilometer i timen. Det virker som om de gasser på når de kommer ut av rundkjøringen, uten å ense at det er folk i nærheten av fotgjengerovergangen. Som om de bruker strekningen som akselerasjonsfelt, sier de oppgitt.

Senest torsdag hørte de en hjerteskjærende skingring i dekk på gata utenfor.

– Det var en trailer som kom kjørende, og som måtte bråbremse. Vi hørte dekkene som skrek, og at den hoppet bortover gata på låste hjul, forteller de og viser frem de rundt 50 meter lange, beksvarte bremsesporene som stopper et par meter før fotgjengerovergangen.

– Da var vi overbeviste om at det var nære på. Vi bare venter på at det skal skje en dødsulykke.

50 meter lange, ferske bremsespor fra en trailer vitner om at det var nære på i går.

 Parkerer over krysset

Spesielt de store kjøretøyene som kjører forbi på tur ned i sentrum eller til godsterminalene i havna, vekker bekymring.

– De er store og tunge, og sjåførene sitter ofte og snakker i mobiltelefonen.

I nabobygget holder Norema til. De får ofte besøk av store lastebiler.

– Ofte parkerer de slik at de står over krysset hos oss, og med snuten bare en meter fra gangfeltet. Da må fotgjengerne ut og se rundt bilen før de går over. Og bilene som kommer bak, kjører ut og passerer i 60 kilometer i timen.

– Er det mange barn som ferdes i trafikken her?

– Nei. Men en del turister. Jeg er redd for den dagen det kommer noen med blindestokk og førerhund og skal ut i veien. Sånne ting, sier Stranden.

 Har varslet politiet

De to mener at trafikketaten må inn og finne en løsning for Sjøgata før det er for sent.

– Vi tenker at her må man enten sette ned farten eller lysregulere fotgjengerovegangen. Og at politiet har hyppigere kontroller. Her er det mange som kjører for fort, og som snakker i mobilen.

De har tidligere forsøkt å varsle politiet.

– De stiller seg i 30-sonen lenger ned i Sjøgata for å ha kontroll. Men det er jo her det er virkelig farlig, avslutter de.

 – Vi er obs på dette området

Politiet kan fortelle at de er klar over denne strekningen, men vil ikke love at de vil prioritere den noe mer enn de allerede gjør. 

– Vi er obs på blant annet dette området. Vi vet at det kjører mange tunge kjøretøy der. Vi får inn masse klager på ulike områder i byen, og prøver å ta hensyn til folks ønsker. Men vi ser også på områder som er ulykkesbelastet, og prøver å sette fokus på disse, sier politiførstebetjent Tom Johansen ved Salten politidistrikt.

 Han understreker at de allerede har hyppige kontroller der.

– Jeg vet at vi har hatt mange kontroller i dette området. Hver gang vi står der, blir folk bøtelagt. Men vi kommer ikke til å prioritere dette området noe mer enn vi gjør allerede, avslutter han.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.