Tine Austvoll Jensen er toppsjef i et av landets største mediehus. Foto: Presse

Discoverys dronning fikk Glimt-ønsket oppfylt

Av Markus André Jensen
13.11.2017 21:30 - OPPDATERT 24.11.2017 19:16

Tine Austvoll Jensen håper å komme seg til Aspmyra i 2018. Men først må hun takle sin største tv-utfordring noensinne.

– Det blir utrolig gøy å få Bodø/Glimt opp igjen. Ikke minst med to nordnorske lag i toppen. Jeg gleder meg til 2018 og håper å få kommet meg på Aspmyra. Jeg har blinket meg ut noen kamper allerede, sier Tine Austvoll Jensen. 

OL-satsing

Den verdensvante bodøjenta har siden februar vært toppsjef i Discovery Norge, som er inne i en rivende utvikling. Ikke bare har kanalen nettopp gått gjennom sitt første år med rettighetene til norsk fotball.

I februar, rett før Jensen feirer sitt ettårsjubileum som Discoverys toppleder, skal kanalnettverket sende sitt aller første OL fra Pyongyang.

– Vi bruker mye tid på det. Og så er det ikke så fryktelig lenge til! Når vi først gjør et OL, så må det gjøres ordentlig. Da skal det helst ikke være mye som går galt. 

Når vi snakker med Jensen, er det før hun skal i et møte for bruk av sosiale medier under OL.

Et godt bilde på hvordan de tradisjonelle tv-husenes prioriteringer må omgjøres, i takt med at seerne bruker mer tid på andre typer levende bilder enn linerær-tv. 

Tine Austvoll Jensen er en av kandidatene til Årets bodøværing. Her kan du stemme på din favoritt.

Saken fortsetter under bildet.

Austvoll Jensen er øverste sjef for TV Norge, Max og Eurosport-kanalene. Foto: Promo

– Jeg har bakgrunn blant annet fra Schibstedt. Det er en del av media som på mange måter har vært igjennom eller går igjennom en lignende omstilling som det tv-bransjen må gjennom. Jeg ser mange paralleller til min tid der. 

Spennende jobb

– Samtidig så tror jeg ikke lineær-tv, som er den klart største inntektskilden vår fortsatt, kommer til å forsvinne. Det kommer til å være viktig for oss fremover. Det vi må finne ut av, er hvordan vi skal utnytte digitale flater på en enda bedre måte for å nå seerne der de er. Og vi må finne ut hvilke konsepter vi skal skape rekkevidde med og legge åpent, og hvilke vi skal la være betalt innhold. Den jobben er utrolig spennende, sier tv-Norges aller første kvinnelige toppsjef.

Bakgrunnen hennes er variert og sterk.

– Jeg kom inn i tv-bransjen gjennom at jeg fikk jobb i Canal Digital, da kabel-tv sto foran en omfattende digitalisering. Det var utrolig spennende og lærerikt, sier hun.

Deretter har hun vært innom både MTG, Viasat og Telenor. Hun har lang internasjonal erfaring fra en rekke steder, blant annet Schibstedts rubrikksatsing i Barcelona, samt opphold i Dubai og Sørøst-Asia. 

Saken fortsetter under bildet.

Foto: Promo

– I Asia utdannet jeg meg også videre innen Business Administration. Der fikk jeg et veldig godt innblikk i hvordan digitalisering og transformering skjer - og i Asia skjer det så fort! Det var veldig spennende, sier Jensen - som har sin styrke innen det strategiske, skal vi tro sjefene som ga henne tillit.

Almaas & co

Vi var inne på at det har skjedd mye i Discovery de siste årene. Nettverket har kjøpt opp Eurosport og bygget opp en betydelig sportssatsing de siste årene. 

Men det er ikke bare innen idrett det er vekst. Også den omfattende humorsatsingen har ekspandert enda kraftigere i det siste. I "stallen" finner vi en rekke av Norges sterkeste humornavn som Ylvis-brødrene, Else Kåss Furuseth og ikke minst stjernesigneringen Jon Almaas.

– Det har vært veldig gøy å være med på en slik utvikling. At så dyktige folk har lyst til å jobbe med oss, synes jeg er et veldig godt tegn for Discovery Norge. Vi er avhengig av å ha det beste talentet tilgjengelig, sier Jensen.

Før hun haster tilbake til tegnebrettet. Hun har tross alt et OL å planlegge. 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.