Bent-Erik Albinussen utenfor garasjen selskapet eier på Rognan. Foto: Tarjei Abelsen

Familiebedriften har busset folk siden 30-tallet, nå er fremtiden truet

Av Tarjei Abelsen
09.03.2018 16:00 - OPPDATERT 09.03.2018 19:02

Albinussen-familien har kjørt buss i 85 år, men nå kan et nytt anbud bety kroken på døra.

— Som sønn av pappa så var ikke veien så lang, jeg er nærmest født i en buss. Det gjorde at jeg fattet interessen og tok opp ballen da jeg fikk sertifikat, sier Bent-Erik Albinussen i Albinussen Buss-selskap og reisebyrå. Eller Albinussen reiser om du vil.

I 40 år har Bent-Erik vært bussjåfør i bedriften som ble startet av hans far i 1933. I dag driver de stort med feriereiser til Europa og Amerika, men lokalkjøringen til Setså og Øksengården er ryggraden i bedriften. Nå kan den forsvinne.

— Nå snakker de om ny anbudsrunde og større roder. Vi tror både Holmstrøm busselskap i Valnesfjord og vi vil forsvinne i neste anbudsrunde. De vil ha større selskap til å overta. Vi små skal bort, sier Bent-Erik.

EN LIVSSTIL MER ENN EN JOBB

Kåre Albinussen startet buss-selskapet på Rognan i 1933. Her med en av sine første busser. Foto: Albinussen

Bror og medeier Knut tror også neste utlysning av lokalruter kan bli et være eller ikke være for dem.

 — Om de gjør rodene større er det slutt for oss, og vi har kjørt skoleungdom fra 1963, sier  Knut Albinussen.

Nytt anbud for skolekjøring venter de skal komme til høsten, eller i starten av 2019. Det avgjørende for dem, er om Saltdal skal bli en enkelt rode eller om de skal beholde skillet mellom Øvre Saltdal, og Øksengården/Setså. Nå jobber de opp mot politikerne for å prøve å påvirke saken i deres favør, men signalene de har fått til nå er ikke gode. 

 — Nord-Norges befolkning mister et tilbud om det blir slik signalene er nå, sier Bent-Erik.

Eva Albinussen  påpeker  at det er levegrunnlaget deres det er snakk om.

 — Går det ikke vår vei blir vi pensjonister før tiden, sier hun.

For Bent-Erik vil det være sårt om familiebedriften må legges ned.

Trekløveret som driver Albinussen reiser: Knut, Eva og Bent-Erik Allbinussen fremfor kontorhytten sin. Foto: Tarjei Abelsen

— Det vil være tungt om det blir slik, det er det ikke tvil om. Om et nytt selskap kommer inn, så vil jeg tror vi vil kunne få jobb der. At ingen blir skadelidende sånn sett. Men å gi slipp på navnet og alt vi holder på med vil være rart, sier han.

— Det skal ikke stikkes under en stol at det er mye jobb, men  vi jobber for vårt eget. Det er  ikke en ni til fire-jobb, men mer en livsstil, sier Bent-Erik.

BEGYNTE MED SLEKTSREISER

 Bodø Nu treffer dem like ved jernbanestasjonen på Rognan. Der har de hatt hovedkvarteret sitt siden 70-tallet da garasjene ble bygd. Kontoret har de i ei brun liten bu de hentet i Junkerdalen som midlertidig løsning for 20 år siden. 

— Vi skulle egentlig sette opp et kontorbygg, men naboen satt foten ned, sier Bent-Erik.

Etter at faren gav seg drev han bedriften videre sammen med broren Tor Albinussen. Men da han døde noen år tilbake steppet kona hans Eva inn, og hun jobber i dag med booking og planlegging av turer. De to er også majoritetseiere i selskapet, mens pensjonisten Knut har en mindre eierandel.

Brødrene Bent-Erik og Knut Albinussen og en av de tre store bussene de eier. Foto: Tarjei Abelsen

Kundene sine finner de fra Finnmark i nord til Vest-Agder i sør. 

— Hovedgruppen vår er mellom 60 og 80 år, og vil oppleve noe annet enn sydenturer, sier Knut Albinussen.

Mange av de som reiser med dem er utflyttede nordlendinger som reiser med venner som fortsatt bor i distriktet. Det hele begynte allerede på 50-tallet.

—  Det var slektreiser til Sverige under krigen som gjorde at faren vår begynte med feriereiser. Det var mange som flyttet under krigen og ble bosatt der. Pappa kjørte folk på besøk dit med en lastebil med kasse og et hjemmesnekret hus bakpå, forteller Knut. 

INGEN STÅR KLAR TIL Å TA OVER

Eva Albinussen driver med booking og planlegging. Hun ble sentral i selskapet da mannen Tor gikk bort. Foto: Tarjei Abelsen

I årets katalog tilbyr de alt fra blomstertur til Holland og bytur til Berlin, Munchen og Praha, til Norgesferie til Kirkenes og Vestlandet. For å nevne noe. Det lille selskapet tilbyr 20 ulike turer.

Reiseledere og sjåfører leier de inn i sommerhalvåret, samt at de også kjører veldig mye selv. Det blir det litt penger av. 
— Vi klarer å investere i nytt materiell når tiden er inne for det, sier Bent-Erik.

Likevel ser det ikke videre lyst ut for å få familiebedriften videreført en generasjon til.

— Det er ikke noen som står klar. De har sine gode jobber, som sykepleiere og lærere og har familier. Rekrutteringen derfra er litt tynn, sier Bent-Erik.

Men de stresser heller ikke med det.

—  Vi må følge en naturlig utvikling i familie og jobbsammenheng, sier Knut.

Men Bent-Erik legger ikke skjul på at det hadde vært gøy om barna kunne videreført busselskapet.

—Men igjen tilbake til konsesjonen fra fylket, uten den er det ikke liv laga, slår han fast.

God stemning på kontoret. Bent-Erik og Knut ser gjennom årets reisekatalog.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.