MØRKE UTSIKTER: Widerøe taper penger og nå skal de kutte 4.000 avganger. Det vil koste næringslivet dyrt. FOTO: RUNE NILSEN

Fly skamme seg!

MENING: Hva hadde skjedd hvis noen svingte budsjettøksa over trikkene og t-banen Oslo? Politisk blodbad og full retrett. Men flytrafikken Nord-Norge? Hvem bryr seg?

Nordland er lokomotivet i Nord-Norge. I 2019 omsatte bedriftene i fylket for 235 milliarder kroner, en vekst på 7,5 milliarder kroner. Dette utgjør fem prosent av Norges fastlandsøkonomi.

RIVENDE UTVIKLING

De siste 20 årene har utviklingen virkelig skutt fart, med spennende etableringer i alle deler av fylket. Kvarøy Fiskeoppdrett har stor suksess på det amerikanske markedet med sin skreddersydde miljølaks.

På Nesna skal det etableres en ny industripark. I Mosjøen skal Alcoa øke produksjonen 33.000 tonn over de neste seks årene og  i Bodø har det aldri vært solgt så mye laks til utlandet som i fjor.

Per februar 2020 er Nordland et fylke med en sterkt økende verdiskaping per arbeidstaker og har en økonomi som blir stadig viktigere for Fastlands-Norge.

TRAGEDIENS IRONI

Med dette som bakteppe blir det direkte tragikomisk når Widerøes nå varsler massive kutt på kortbanenettet. Kutt som vil sette næringslivet flere tiår tilbake.

Ironisk nok skjer dette mens Høyre sitter med statsministeren For kortbanenettet så dagen lys på slutten av seksti-tallet da samferdselsminister Håkon Kyllingmark (H) gikk i bresjen for å skaffe distrikts-Norge bedre kommunikasjoner. Han hadde hentet ideen om små flyplasser fra Alaska, og i Norge ble da også disse flyplassene kjent som ”kyllingmarker”.

Dette har vært limet som har holdt Norge sammen og det har dannet grunnlaget for en økende aktivitet og optimisme. Men nå kaster Widerøe kortene. De kan ikke drive ruter som er ulønnsomme, hvilket er fullt forståelig.

MÅ HANDLE NÅ!

Her finnes  det bare én løsning og det er at statsminister Erna Solberg får med seg Stortinget på en grundig redningsoperasjon. Avgiftene, som er en sentral del av problemene til Widerøe, må reduseres kraftig. Samtidig bør staten gå inn og kjøpe opp de minst lønnsomme rutene. Med tanke på hvilke verdier Nord-Norge bidrar med, er dette fullt ut forsvarlig.

I fjor ble begrepet flyskam noe alle snakket om. Det er bare å håpe at 2020 ikke blir året vi alle kommer til å forbinde med  ordet distrikts-skam.

 

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.