Fra venstre: Linda Skipnes Strand, Aleksander Leines Nordaas, Helen Amundsen Halten og Jørn Eidissen. Foto: Presse

Går inn med 1,2 millioner kroner i museumsapp

Av redaksjonen
08.03.2018 11:09 - OPPDATERT 08.03.2018 12:02

Satser mot det internasjonale markedet.

Eidissen Consult AS har tro på reiseguidene Bædi & Børdi som er skapt av tre gründere fra Mosjøen.

Så mye tro at de går inn med 1,2 millioner for å gjøre de to morsomme reiseguidene mer verdensvante, og norske barn mer nysgjerrige på Norge.

– Vi er i fasen hvor vi skal utvide og gå nasjonalt. Da passer det perfekt å få inn investorkapital, sier daglig leder i Bædi & Børdi, Linda Skipnes Strand.

4000 NEDLASTINGER

Figurene Bædi & Børdi, henholdsvis geita som får luft i magen av fiskeboller og blir til en ballong som kan fly og fuglen som ikke kan fly, er digitale reiseguider som gjør det morsommere og mer interessant for barn å reise på ferie i Norge.

– Du møter Bædi & Børdi i en app hvor du kan planlegge ferien sammen med dem. Bædi & Børdi guider deg rundt på ulike attraksjoner, museer, natur- og dyreparker, overnattingssteder og opplevelsessentre. I dag har vi fire museer i Bædi & Birdy-appen; Norsk Luftfartsmuseum, Lofotr Vikingmuseum, Nordlandsmuseet med Kjerringøy Handelssted og Vefsn Museum med Sjøgata i Mosjøen, sier Skipnes Strand.

Appen er gratis å laste ned og inneholder, i tillegg til reiseplanlegging og guiding, et spill som ungene kan leke seg med både før de reiser på ferie og mens de er på ferie. Til nå har appen 4 000 nedlastinger, og tilbakemeldingene lar ikke vente på seg.

– Vi har fått veldig fine tilbakemeldinger fra barn og barnefamilier. Fra foreldre får vi høre at barna blir mer engasjerte og forteller med glede alt nytt Bædi & Børdi har lært dem. Og foreldrene selv er nesten like engasjerte, sier Skipnes Strand.

Nå ønsker flere museer i Norge å være med på moroa.

– Vi blir kontaktet av museer og parker fra hele landet som sier at de også vil ha Bædi & Børdi som guider.

INTERNASJONALE AMBISJONER

Det har vært en lang vei fra selskapet ble etablert for fire år siden, og målet for 2018 er å få på plass minst ti nye attraksjoner i appen. Planene for den friske kapitalen fra Eidissen Consult er klare:

– Vi skal videreutvikle appen, ansatte en person i 100 prosent stilling og investere i mer effekter og markedsføring. Vi satser nå, og med et stort antall museer og attraksjoner i Norge har vi høye og realistiske ambisjoner for vekst. Når vi nå har fått med oss Eidissen Consult som samarbeidspartner kan vi utvikle oss raskere og jobbe mot målet som er å bli den appen som alle barnefamilier bruker når de skal på Norgesferie. Og når vi er godt forankret nasjonalt, går vi for det internasjonale markedet, sier Strand med et lurt smil.

STOR TRO PÅ KONSEPTET

Jørn Eidissen, kontorsjef hos Eidissen Consult AS har følgende å si om hvorfor Eidissen Consult velger å investere i Bædi & Børdi:

– Vi ønsker å investere i Bædi & Børdi da vi har stor tro på det unike konseptet de har utviklet. Vi mener at Bædi & Børdi kan tilføre en stor verdi til sine kunder, og har en enorm potensiell kundebase. Dette er en spennende satsning som kan gi reiselivsnæringen i Norge et løft, med gode muligheter for å ekspandere internasjonalt, sier han.

– Vi vil også bidra med mer enn kapital i selskapet da vi har en annen bakgrunn og kompetanse enn gründerne som vi håper vil bidra positivt i vårt samarbeid fremover. Som en del av dette har jeg gått inn i styret til Bædi & Børdi.

(Pressemelding)

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.