Foto: Lufttransport

Hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø subsidieres med over 10 000 kroner

Av redaksjonen
08.02.2018 13:23 - OPPDATERT 08.02.2018 14:30

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut en ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019. Fristen for levering av tilbud er 25. april 2018.

UNNTAKSORDNING

Ordningen med statlig kjøp av fly- og helikopterruter er et unntak fra hovedregelen om fri markedstilgang til flyruter i Norge. Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud, kan Samferdselsdepartementet pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på fly-/helikopterruter.

Ruten mellom Værøy og Bodø er den eneste helikopterruten i Norge med regelmessig ordinær passasjertransport. Det er to daglige rundturer mandag til fredag, en rundtur lørdag og en rundtur søndag.

MER FLEKSIBLE KRAV

Kravet til setekapasitet, som nå vil settes på årsbasis, gir et gjennomsnittlig belegg på rundt 60 prosent, noe som er nivået fastsatt på tilsvarende FOT-ruter. Dette vil sikre tilstrekkelig kapasitet også i neste kontraktsperiode.

– Ved å fjerne kravet til minste antall seter i helikopteret, åpnes det for alternativ ruteføring med færre seter, men flere avganger. Disse endringene vil, sammen med et setekapasitetskrav på årsbasis, kunne gjøre helikopterruten interessant for flere operatører på en rute der konkurransesituasjonen har vært en vedvarende utfordring, sier Solvik-Olsen.

De fastsatte rutetidskravene gir en minstetid i Bodø på seks timer.

Maksimal tillatt billettpris, som nå er fastsatt med samme modell som de øvrige flyrutene med statlig kjøp, vil fra 1. august 2019 være 1080 kroner.

SIKKERHET

Samferdselsdepartementet ønsker et høyest mulig sikkerhetsnivå. Derfor stiller departementet i konkurransegrunnlaget nye tekniske og operative sikkerhetskrav. De nye kravene er fastsatt for fortsatt å sikre at persontransport med helikopter på Værøy-ruten gir en sammenlignbar grad av sikkerhet, regularitet og passasjerkomfort som ved tilsvarende flytransport og offshore-trafikk.

Ansvaret for kjøp av innenlandske flyruter skal overføres til de nye folkevalgte regionene som en del av regionreformen. For å sikre rutetrafikk uten opphold, vil Samferdselsdepartementet inngå kontrakter som går utover etableringstidspunktet for den nye fylkesstrukturen. Fylkene vil overta ansvaret for fremtidige flyrutekjøp etter hvert som statens kontrakter utgår i tiden etter 1. januar 2020, eller alternativt overta kontraktsansvaret for allerede inngåtte kontrakter.

PRESSEMELDING FRA SAMFERDSELSDEPARTEMENTET

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.