Hvordan blir Bodøs bussfremtid? Det er ikke godt å si i skrivende stund. Foto: NFK

Ikke i rute

Skrevet av Markus André Jensen
15.05.2019 06:00

LEDER: Mens fylket somler seg nærmere en akseptabel anbudskonkurranse, bør passasjerene grue seg. Det er deres lommebok rotet vil gå ut over.

1. januar 2020 starter den nye kontraktsperioden for busstjenester i Salten.

Flere selskaper – deriblant dagens leverandør Nordlandsbuss – har vist interesse for avtalen, som selvsagt har en stor verdi for den heldige vinner.
Rammen er på 1,2 milliarder kroner.

ROTETE PROSESS

Alt vel så langt.

Problemet er at det i skrivende stund ikke finnes noen eksisterende anbudskonkurranse.
Forvirret?

Vi får ta det fra starten.
I november 2018 lyste Nordland fylkeskommune ut anbudet for bussdrift i Salten de neste ti årene.
Et av de mange kravene i konkurransen er at bussene som skal betjene Bodø er elektriske. Ingen liten investering for en eventuell vinner.

"URIMELIG RISIKOBALANSE"

Utformingen av anbudskonkurransen møtte nokså raskt sterk motbør.
NHO Transport tok kontakt med fylket i brevs form for å påpeke at risiskoen for busselskapene var ”urimelig”.

– Fylkeskommunen ber i praksis om fastpris på et bevegelig mål og godtgjør heller ikke for kostnadsutviklingen i årene frem til 2030, uttalte Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport, til anbud365.no.

Interesseorganisasjonen reagerte også på at man ikke var tatt med på dialogkonferanse før anbudet ble utformet.
Nordland fylkeskommune svarte med en form for selvkritikk, men var samtidig klar på at anbudskonkurransen ikke kunne endres.

Anbudsfristen var opprinnelig satt til 4. februar.

Men den 5. april kunne Bodø Nu melde at hele anbudskonkurransen ble trukket.

Det var altså for sent å endre noe i februar. Men i april fant man det for godt å trekke hele greia.

DIALOG I SISTE LITEN

Nå har fylket invitert til dialogkonferanse, før det presumptivt skal lyses ut nok et anbud. Er vi heldige, finner vi – samt selskapene og de ansatte – ut hvem som skal levere busstjenester det neste tiåret en gang over sommeren.

Da vil vinneren ha noen få måneder på seg til å gå til anskaffelse av det påkrevde materiell og eventuelt bemanne opp nok til å kunne levere tjenester fra januar 2020.

Det sier seg selv at firmaene som konkurrerer ikke akkurat er imponerte.
For Nordlandsbuss er anbudskonkurransen et være eller ikke være.
Og sjåførene sitter i uvisshet om hva arbeidsgiveren deres heter etter 2019.

Fylket bør sannsynligvis være glade hvis de i det hele tatt får noe som minner om en konkurranse når anbudet omsider går ut i sin endelige form.

Sannsynligvis blir det hele en svært så kostbar farse, betalt med offentlige midler.

Og ikke minst betalt av forbrukerne, som til syvende og sist skal punge ut for billetter de kommende år.

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.