Hurtigbåten Jernøy gikk 23 turer med en stor skade i skroget. Foto: Tobias Lauritzen/NRK Nordland

Knusende kritikk fra NHO: – Rapporten viser det vi har advart mot

Nordland fylkeskommune la for noen år siden om strategien, og valgte å kjøpe inn sine egne hurtigbåter, for deretter å legge ut driften av disse på anbud til høystbydende.

Nå får dette kritikk.

NHO Sjøfart viser til en rapport og forklarer det slik at dette er dårligere, mindre miljøvennlig og at dette blir dyrere for folk flest.

– Rapporten viser det vi har advart mot. Konsekvensene av å endre anbudsmodellen er dårligere og dyrere tjenester for folk flest, og et skudd for baugen for den store klimainnsatsen rederiene har gjort de siste årene, sier administrerende direktør i NHO Sjøfart, Frode Sund til NRK.

Rapporten er levert av Oslo Economics.

– Rederiene langt mer kompetente

Sund er ikke fornøyd med at rederienes kompetanse blir byttet ut med fylkeskommunens og forteller at rederiene ikke ønsker å være bemanningsbyrå.

– Vi mener at rederiene er langt mer kompetent enn fylkeskommuner når det gjelder både bygging og drift av disse fartøyene, sier Sund videre til statskanalen.

Mener å ha ha spart penger

Samferdselsråd Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Nordland sier at de ikke har hatt nok tid til å sette seg inn i rapporten, men avslører at de har bestilt en egen rapport.

Denne skal ferdigstilles i løpet av få dager. Allerede konkluderer de med å ha oppnådd besparelse ved bruk av todelt anbudsmodell, skriver fylkesråden til NRK.

De vil ta rapporten fra NHO Sjøfart til etterretning, og understreker at de alltid ønsker å bruke den modellen som er mest formålstjenlig. 

[annonse]

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.