Foto: Andreas Sandnes Olsen

«Kystkulturen skylles ut som et avfallsstoff gjennom nyrene til Kulturhavna»

Stein Sneve sin kommentar om at havet tas inn i hjertet av byen med Kulturhavna er virkelighetsfjern.

Dette er en kommentar som gir uttrykk for skribenten sin holdning. 

La meg først slå hardt fast at her er jeg ikke objektiv. Jeg har vokst opp med båt, har vært en aktiv seiler i seks år, er medlem i Bodø seilforening, Kystlaget Salta og Bodø båtforening, har to båter og bor faktisk i en av disse. Jeg bruker derfor havneområdet hver dag og jeg elsker kystkulturen.

I denne sammenhengen er jeg nok derfor svært farget av min bakgrunn, men la det være sagt; Jeg burde ha en tilstrekkelig tyngde for å snakke om kystkultur. Jeg tar meg derfor friheten til å svare på kommentaren til Stein Sneve i kraft av meg som båtboer, seiler og forkjemper for kystkulturen. 

Jeg er totalt uenig i Sneve sin fremstilling av hvordan Kulturhavna ikke er å snu ryggen til havet, men at prosjektet tar havet inn til hjertet av byen.

Prosjektet viser heller en skam over vår egen historie og skyller kystkulturen ut som avfallsstoff gjennom nyrene, istedenfor å ta det inn til hjertet av byen. 

Vi snur ikke bare ryggen til havet med prosjektet, vi viser fingeren til havet og jeg kjenner det koker inni meg. Jeg skal likevel forsøke å forholde meg saklig. 

Dette blir en lang kommentar som kritiserer kommentaren til Sneve, Kulturhavna og kommer med et ambisiøst løsningsforslag. Les dette nederst i saken og stropp dere fast!

Saken fortsetter under bildet.

Det er helt supert at fiskerikaia får en makeover. Samtidig er det fint og jeg håper det beholder det estetiske inntrykket. Foto: Roar Wiik

[annonse]
Sneve har helt rett at fiskerikaia skal oppgraderes. Dette skjer i samarbeid mellom Bodø Fiskarlag, Bodø Havn og Nordland Fylkeskommune.

Tiltaket er omtalt i Avisa Nordland der de beskriver at fiskerikaia skal oppgraderes for store summer, altså 340.000 kroner, fordelt på de ulike partene. Supert tiltak, men summen er en dråpe i havet etter min mening. Jeg er spent på totalkostnaden på Kulturhavna slik at man kan sammenligne kostnadene. Likevel er det fornuftig å begrense kostnadene i en kommune med en strupet økonomi bare for å ha det sagt.

Jeg tror også at Sandkaia kommer til å bli et flott område. I dag er området mye brukt til å både spise softis, drikke utepils, kose seg i sola og kjøpe reker. Her er det et stort potensiale til å utnytte området bedre. Eksempelvis gjennom Mathavna som jeg har omtalt i en tidligere artikkel, og gjerne med flere sitteplasser. I dag er det en asfaltflekk med noen få benker. 

Videre er det positivt at byen får en badeplass. Dette tror jeg blir en stor suksess. Det er mange som bader ved moloen i dag. De klatrer over moloen, klatrer nedover fyllingen og ned på stranda når det er fjære. Behovet er der og med litt investeringer kan det bidra til at havna yrer av liv. 

Sneve har også et poeng med at Nyholmen burde gjøres mer tilgjengelig. Skandsen er viktig og i dag er det kun hensiktsmessig å besøke det med bil. Problemet er bare at det fins nesten ikke en eneste parkeringsplass. Derfor kan en båt som skysser passasjerer over til Nyholmen være en god idé. 

Nok positivt. Filetkniven er lagt i skuffen og slakterkniven er funnet frem. 

Dersom Moloveien skal stenges for trafikk, burde det erstattes med noe bedre. Foto: Andreas Sandnes Olsen

Sneve mener at det er positivt å stenge Moloveien for biltrafikk. Dette er et tveegget sverd. På den ene siden gir dette en god mulighet til å utvikle området og tilføre nye funksjoner. Etter å ha seilt langs kysten fra Tønsberg og til Bodø, kan jeg se fordelene med dette. Det blir også et bedre område å gå tur. 

Likevel er det noen som hives under bussen med å stenge veien; Båteierne, kommunen og gårdeierne. 

For båteiernes del medfører dette en mer kronglete tilkomst til havna. Dette er ikke et stort problem, under forutsetning at prosjektet Molobyen tilfredsstiller behovet for tilkomst og parkering. Det er likevel en ulempe og det er strengt tatt kommunen og Bodø havn sitt ansvar å sørge for tilkomst til havna. 

For kommunen sin del medfører stengingen av gaten en strek i regningen. Ikke bare vil dette prosjektet koste skjorta å gjennomføre. Kommunen mister også inntekter fra parkering. Nøyaktig hvor mange parkeringsplasser som forsvinner er uvisst, men i planområdet ligger det cirka 70-75 kommunale parkeringsplasser. Jeg er spent på det regnestykket. 

For gårdeiernes del bidrar dette til at gårdene blir mer utilgjengelig for de som kommer tilreisende med bil. Både som følge av tapet av parkeringsplasser og at gaten stenges for trafikk. Samtidig veies dette noe opp med at Moloveien blir mer tilgjengelig for myke trafikanter. 

Til sist om Moloveien vil jeg si at området ser utrolig rotete ut i planbeskrivelsen. Dette henger naturligvis sammen med at promenaden ble oppgradert i forbindelse med 200 års jubileet til byen. En mur skiller promenaden og dagens vei, og det gjør det nok vanskeligere å komme med en helhetlig plan for en gågate. 

Saken fortsetter under bildet.

Moloveien fremstår som rotete i planen og broen burde fjernes fra forslaget. Foto: Skjermdump

Årets båtkommune som mister 60 båtplasser

Sneve skriver så fint at stordelen av dagens småbåthavn skal bevares og at det kun er noen få båtplasser innerst i molorota som er foreslått å flyttes. Det er faktisk 60!

Jeg vil ikke beskrive det som bare noen få. Spesielt når køene for å få seg båtplass i Bodø strekker seg milevis.

Dette er også ironisk sett i lyset av at Bodø kommune ble kåret til årets båtkommune i 2021. En tittel som etter min mening er et hån mot båteierne i Bodø. Noe som jeg forøvrig har kommentert tidligere.

Saken fortsetter under bildet.

Her ønsker kommunen å fjerne 60 båtplasser. Foto: Roar Wiik

Sauna og badeplass med oljeflak og søppel

[annonse]
Å bygge en miniscene, noen «flytende øyer», en sauna og plassere noen robåter, er ikke nok for å rettferdiggjøre tapet av båtplasser. 

Miniscenen får Bodø sannsynligvis lite bruk for etter 2024. De flytende øyene har ingen funksjon og Bodø har allerede en sauna i havet. Det må gjerne bli flere, men da går det an å plassere de andre steder. Det er nemlig veldig upraktisk å bade i Molorota. 

Som en person som går forbi området daglig kan jeg skrive under på at søppel, grums, oljeflak og diesel stadig flyter innover molorota. Jeg kjenner ikke at det frister å bade i verken olje, diesel, søppel og grums. På den andre siden får man duften av den fineste parfymen: olje og sjø, som Bjarne Brøndbo kanskje ville sagt. 

Det er positivt at kommunen ønsker robåter. Jeg ser hvor prosjektet har hentet inspirasjon fra. I Oslo på Sukkerbiten kan man både leie robåt, sitte i badstu og bade i havet. Det er populære tilbud og jeg er enig at Bodø burde få noe lignende, men ikke på bekostning av det som allerede er der. Løsningsforslag lenger ned i saken.

Båtutsettet er noe som har vært omdiskutert. Dette er nemlig ofte i bruk. Jeg skal være enig at båtutsettet er slitt og upraktisk. Det er heller ikke dypt der og egner seg derfor kun til de minste båtene. Det var vel en av grunnene til at Jakhelln brygge lå rett ved siden av. For å sjøsette de større båtene. Uansett. Svunnen tid. 

Det er en tragedie om båtutsettet flyttes. 

Bodø båtforening og Bodø seilforening stilte opp på dugnad for å reise Molostua i 1983. Etter 2024 skal dette jevnes med jorden. Hårreisende og uakseptabelt. 

Jeg skal være enig i noe av kritikken. Molostua er et upraktisk, umoderne og utilgjengelig bygg med en dårlig planløsning. Bygget var tiltenkt å inneholde alt for mange ulike funksjoner og endte opp med å ikke dekke noen av dem på en spesielt god måte. Det er nok sikkert en grunn til at mange av aktørene har flyttet ut av bygget. 

Likevel mener jeg at det er bedre å oppgradere bygget og gi det nye funksjoner.

Forsvinner Molostua etter 2024 blir det også en strek i regningen for båtfolk som kommer hit på ferie. Servicebygget har en viktig funksjon. Selv vasker jeg klær, går på do og dusjer der.

Bodø kommune. Vennligst ikke ta fra meg muligheten til å ta meg en dusj. 

Vel å merke er servicebygget tragisk sammenlignet med andre båtkommuner, men det er et servicebygg likevel.

Apropos båtturister vil jeg legge til helt kort at Bodø er en dårlig kommune å komme til med båt.

Gjestebrygga er ofte stappfull om sommeren og mange må parkere båten langt ute på moloen. De må dermed gå langt for å komme seg inn til byen. I hvert fall sammenlignet med Arendal der man parkerer båten midt i byen med flust av restauranter og uteliv rett ved. For ikke å snakke om den vakre arkitekturen. Der er det stemning.

Bodø blir ofte et mellomstopp der man søker ly for været mellom den idylliske Helgelandskysten og Lofoten, der kystkulturen og historien faktisk er verdsatt. 

Jeg håper at kommunen legger ut en ekstra gjestebrygge i indrefileten av byen. Servicebygget trenger også et solid løft. Igjen løsningsforslag lenger ned i artikkelen. 

Saken fortsetter under bildet.

Moloen er et fint turområde og det er positivt at Kulturhavna ønsker å styrke dette. Foto: Roar Wiik

Så har vi broen som skal gå fra Moloveien og ut på moloen. Makan til et idiotisk forslag. Det er faktisk så idiotisk at Bodø kommune føler seg nødt til å påpeke dette i planbeskrivelsen. 

De skriver at broen tilfører en kvalitet, men at den samtidig kan bidra til å trekke vekk aktiviteten fra Molorota og hindre sikt. Videre kan den også komme i konflikt med en utvidelse av gjestebrygga. De foreslår derfor at de andre tiltakene prioriteres foran broen.

Stryk dette forslaget. Da sparer vi masse penger og taper minimalt på det. Det er ikke et behov for å gjøre turen ut på moloen kortere og jeg ser heller ikke hvilken kvalitet broen skal tilføre. Det er i hvert fall ikke nok til å forsvare en forringing av molorota og båtlivet. 

Det hjelper ikke bare å syte og bare være kritisk. Man må også komme med løsninger. Her er derfor noen forslag som jeg mener ivaretar både kystkulturen, kulturlivet og de som bruker byen på en bedre måte: 

  • Oppgrader Sandkaia, moloen og etabler gjerne en badeplass.
  • Start med blanke ark med Moloveien. Sørg for en helhetlig gågate med nye funksjoner. Da blir det kanskje verdt å stenge gaten, selv om det vil koste å utforme det. Få også inn mer grønt. 
  • Lag gjerne en åpen plass som kan brukes som konsertarena under 2024, men la det ikke gå utover båtlivet. Ved å lage det til en åpen plass, kan det også brukes til andre formål. Området rundt havna er vakkert og det hadde passet ypperlig med konserter i slike omgivelser.
  • Drit i broen! Da sparer kommunen penger på å kutte et unødvendig tiltak.
  • Legg ut to nye brygger i havnebassenget. En gjestebrygge og en til robåter og sauna. 
  • Bygg et opplyst glassbygg der Nordlandsmuseet kan stille ut Nordlandsbåter og formidle kystkultur fra en svunnen tid. En innglasset opplyst fembøring med full seilføring som kan ses året rundt. Det hadde vært et spektakulært syn og det hadde bygget videre på identiteten til byen. 
  • La Molostua stå. Oppgrader gjerne bygget og gi det nye funksjoner. Det er flott at Bodø 2024 ønsker å bruke Molostua og åpne bygget opp for allmennheten.
  • Tilleggsforslag til Molostua: I førsteetasjen hadde det vært kult med en trebåtbygger som folk kan besøke og ta en kopp kaffe med mens man lærer om båtbygging. Da formidler man kystkultur og havna får igjen lukten av trebåter, samtidig som man skaper arbeidsplasser. 
  • Oppgrader båtutsettet og heller gjør det smalere. Da kan man både ivareta de som går forbi og henger i molorota, samtidig som man bevarer funksjonen til båtutsettet. 
  • La båtplassene i molorota bestå. De bidrar til en levende småbåthavn.
  • Ønsker man på liv og død å fjerne disse foreslår jeg å etablere en ny spektakulær marina med flere funksjoner. Eksempelvis et sted mellom Scandic Havet og Ramsalt. Det kan gjerne være en marina med restaurant/utested på nivå med havet og med Miami/Karibien-vibber, latinamerikansk mat, lysklynger og et ordentlig dansegulv. Det hadde også vært fint med et servicebygg med loungeområde, spa, badstu og det utendørsbassenget som det har vært snakk om i en evighet. Hadde man samtidig oppgradert havnepromenaden på samme strekningen hadde Bodø uten tvil blitt den beste båtkommunen i landet og sikkert på nivå med både Nice i Frankrike, Bahamas eller hvilken som helst Italiensk kystby. Dette er selvfølgelig helt av skaftet, men jeg tror det hadde vært helt rått. 
Disse tiltakene mener jeg ivaretar hensikten med Kulturhavna og legger til rette for byutvikling, samtidig som man ivaretar kystkulturen. Kommunen skriver tross alt at den stolte kystkulturen ofte er lite synlig i det moderne bybildet, og at prosjektet skal sørge for at kystkulturen skal få en bedre arena til formidling.

Dette vil gjøre at kystkulturen blir mer synlig og får en bedre arena for formidling.

Gjør man dette blir summen av prosjektet bra og man tar havet til hjertet av byen. Samtidig er det fortsatt god plass til byutvikling, det moderne og kulturlivet.

Hilsen sint sjømann. 

Dette er en del av Bodødebatten. Gjerne kontakt oss på [email protected] om du vil delta i debatten. 

 

Les mer om:

Bodødebatt
Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.