Dette er en kommentar som gir uttrykk for journalisten sin holdning. Torsdag formiddag kom nyheten vi alle har ventet på. Utsettelse på byggingen av ny flyplass i Bodø. Nyheten fra Avinor kom ikke som noe sjokk på oss som følger utviklinga i byen vår dag for dag. Avinor har tidligere varslet at det kunne bli utsettelser, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forsøkte iherdig å roe bodøfolket ned da han var på besøk i slutten av november. Statsråden mener gigantprosjektet i Bodø er like viktig for den rødgrønne regjeringa som for Solberg-regjeringa. Nygård pekte på utfordringa rundt hvem som skulle plukke opp regninga for prosjektet i Bodø, og det er her problemene begynner å dukke opp. I pressemeldinga fra Avinor, heter det at konsernets økonomiske bidrag er forventet økt fra 1,8 milliarder til 2,2 milliarder. I tillegg må de dekke prosjektrisiko på 1 milliard. Når man i tillegg vet at skakkjørte Bodø kommune må bidra med sin milliard, samtidig som de sliter økonomisk, begynner det her å henge i en særdeles tung tråd. Prosjektgruppa må nå forholde seg til en helt ny konsernledelse i Avinor, etter at konsernsjef Dag-Falk Petersen gikk av med pensjon i 2021. Han etterlot seg et økonomisk skadeskutt Avinor, som følge av nedgangen luftfarten har opplevd gjennom pandemien. I tillegg må man forholde seg til både Bodø kommunes økonomi, og ei helt ny regjering som ser alt med nye øyne. Personlig har jeg ingen tro på at drømmeprosjektet Ny By - Ny Flyplass vil la seg gjennomføre økonomisk, uten at Støre-regjeringa legger 2-3 milliarder på bordet. Det vil nemlig koste regjeringa så mye å gjennomføre prosjektet, at det vil gå på bekostning av andre, store prosjekter her i Nord-Norge.