Prosjektet går ut på at postbudet kommer innom eldre å hjelper med praktiske gjøremål.

Postens pilotprosjekt i Bodø vekker reaksjoner: – Dette blir flaut

Skrevet av Maiken Johnsen
05.02.2019 23:00 - OPPDATERT 06.02.2019 09:33

– Alle kan gjøre feil. Men Postens forsøk på å snakke seg bort fra denne skivebommen blir direkte pinlig.

I en pressemelding sendt ut av Posten lanserer de deres nye idè, Besøkstjensten. Der er tanken at postbudet kommer innom dem som ønsker det på sin postrunde for å utføre praktisk hjelp eller tjenester som gir trygghet for eldre og pårørende. Tjenesten er et samarbeid mellom Posten, Telenor og Bodø Kommune. 

Fagforeningen Postkom er positive til prosjektet, men reagerer på at de ikke har vært involvert i prosessen. 

– Ansattes organisasjoner er godt kjent med Postens utforskning av nye forretningsideer på et overordnet nivå. Vi ser likevel at både innholdet i pressemeldingen og testen i Bodø burde vært bedre forankret, og er i dialog med de tillitsvalgte om dette, svarer John Eckhoff, pressesjef i Posten på nettstedet Frifagbevegelse. 

– Alle kan gjøre feil. Men Postens forsøk på å snakke seg bort fra denne skivebommen blir direkte pinlig.  Når Posten uttaler at «innholdet og testen burde vært bedre forankret», og reell forankring er lik null, blir dette flaut. Det hadde stått mer respekt av en kommentar fra Posten om at de dessverre har bommet helt i denne saken, sier Odd Christian Øverland, forbundsleder i Postkom til nettstedet. 

Pressesjefen legger seg flat og sier at Posten vil sørge for god involvering i arbeidet videre. 

Det skal være dialog mellom partene nå.  

– Jeg er sikker på at dette ville ha blitt et bedre prosjekt om Postkoms tillitsvalgte hadde vært involvert fra starten av, sier Øverland til Frifagbevegelse.

 

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.