DISTRIKTET I SENTRUM: – Det er ingen grunn til at folk på landet ikke skal ha de samme tilbudene som de som bor i byen, sier daglig leder Trond Hansen i Arnulf Hansen & Co.

200 år i kystens tjeneste

Skrevet for intunor as
08.10.2019 12:06

De har gått fra en liten landhandel til et topp moderne varehus. Hele tiden med mål om å bidra til bolyst og skape lokale verdier.

– Pappa sa alltid: – Hvorfor skal vi ikke ha det like moderne på landet som i byen.

Daglig leder Trond Hansen i Arnulf Hansen & Co i Vågaholmen er sjette generasjons driver av bedriften. Og to av hans fire sønner er allerede i arbeid, på verkstedet og i butikken. De to andre har også signalisert at de gjerne vil føre historien videre.

Saken fortsetter under bildet.

SOLIDE MERKEVARER: – Det er helt avgjørende for oss å ha tunge gode samarbeidspartnere, sier Trond Hansen. Logoen på veggen bak forteller nettopp den historien.

HISTORISK BEDRIFT

Bedriften har vært her helt siden jektefarten regjerte. Vågaholmen var ett av flere naturlige knutepunkter da kysten var Riksvei nummer 1. Et perfekt stopp på vei til og fra Lofotfisket, eller under turen til Finnmarka. En landhandel, post og skipsekspedisjon.

Lytter du nøye hører du fortsatt blafringen av råsegl og den karakteriske dunkingen fra en Wichmann, en Union eller en Rap.

Saken fortsetter under bildet.

HISTORISK SUS: Slik så det ut det ut i Vågaholmen rundt 1910. En periode da kysten var Norges Riksvei nummer 1.Arnulf Hansen & Co.  har alltid vært preget av framsynt ledelse, de har tidlig plukket opp trender som skulle vise seg å bli en suksess. Som da de rett etter krigen begynte med byggevarer, det var ikke nok å konsentrere seg om fisk.

KLAR FOR FREMTIDEN

Det samme skjedde tidlig på 90-tallet da de ble med på et pilotprosjekt i regi av Bunnpriskjeden. Et prosjekt som var så vellykket at Bunnpris bestemte seg for å bli landsdekkende.

 

– Pappa innså også veldig tidlig at vi burde satse på frysedisker. Vi hadde noen av de største som var i omløp på 70- og 80-tallet og igjen ble det en suksess, forteller Trond Hansen.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG BUTIKK: BUNNPRIS-butikken er en viktig hjørnestein for Arnulf Hansen & Co. Pappa Trond kan konstatere at sønnen Martin har full kontroll på frukt- og grønt-avdelingen.

For der man før måtte hente ting på ”frysa”, kunne nå kundene se frossenvarene inne i butikken. To-kilos esker med kjøttpølser ble en formidabel vinner. Senere var det ferdigpizza og andre klassikere som tok kundene med storm.

ET KOMPLETT TILBUD

I dag er Arnulf Hansen & Co en komplett leverandør som dekker alle tenkelige behov:

  • Dagligvarebutikken BUNNPRIS
  • Byggevarebutikken XL-BYGG
  • Tankanlegg med drivstoff til kjøretøy og tilsmå og store fartøyer
  • Skipsekspedisjon med anløp av hurtigbåter og godsfartøy
  • Kraftfôr-leveranser til landbruket fra Fiskå Mølle
  • Salg og vedlikehold av båter og motorer
  • Salg og vedlikehold av firehjulinger
  • Egen kafé

Bedriften har 20 fast ansatte (30 i sesongen), en 2018-ometning på 81 millioner kroner og et driftsresultat på 2,6 millioner kroner, pluss kommisjonsomsetning fra Fiskå Mølle på ca. 10 mill. Dette er med andre ord en av Rødøys nøkkelbedrifter.

Saken fortsetter under bildet.

SOLID LEVERANDØR: Arnulf Hansen & Co. har blitt renommert leverandør av båter til hele Nord-Norge. – Kundene vet at vi kan båter og at vi har topp service og kompetanse på vedlikehold, sier Trond Hansen.

BEST PÅ BÅT

Bare båtsalget alene har tatt seg kraftig opp, til rundt 100 båter i året. Dette spenner seg fra robåter til 38 fot store cabincruisere. Koblet opp med svært høy kompetanse innen service, vedlikehold og reparasjoner, har bedriften sikret seg et svært godt navn i hele Nord-Norge.

Saken fortsetter under bildet.

ARVELIG INTERESSE: Far og sønn diskuterer hva som må gjøres med påhengsmotoren. Trond Hansen gir gode innspill til Fredrik Hansen.

Trond Hansen selv har aldri vært i tvil om at han skulle overta familiebedriften.

– Jeg vokste opp blant kraftfôrsekker og hvetemel. Jeg var med pappa over alt og ble tidlig fascinert av mangfoldet i bedriften.

Hvilket betyr at Trond også har skaffet seg en omfattende innsikt i alt de driver med. Han har god kunnskap om produktene som selges. Fra reparasjon av Suzuki påhengsmotorer og plastreparasjoner på båter, til byggekonstruksjoner, matvarer, strikkegarn og blomster.

Saken fortsetter under bildet.

LIVSVIKTIG RUTE: –  Når vi vet at det bare til og fra Vågaholmen fraktes 200 tonn med gods på den lokale hurtigbåten i året, så sier det seg selv at denne ruten er livsviktig, sier Trond Hansen.

DE SOM SKAPER VERDIER

Som sjettegenerasjon i havgapet er han også svært opptatt av at det skal være mulig å bo og leve ute i distriktet. Og at kommune og fylkeskommune legger ting til rette for nettopp dette.

– Når vi vet at det bare til og fra Vågaholmen fraktes 200 tonn med gods på den lokale hurtigbåten i året, så sier det seg selv at denne ruten er livsviktig. Og det er viktig at det er en båt med plass til gods.

Les også:

 

Arnulf Hansen & Co. har klare planer om utvidelse, blant annet skal drivstoffanlegget oppgraderes. Samtidig trenger også bedriften ytterligere plass. Da er det et tankekors at det ikke er lagt til rette for parkering for hurtigbåtpassasjerer eller en skikkelig snuplass for bussene.

Saken fortsetter under bildet.

KYSTENS VAREHUS: Fortsatt er det slik at Vågaholmen er sentralt plassert med tanke på å levere varer og tjenester.

– Vi har vært i dialog med kommunen i to år. De prøver igjen å få med seg Nordland fylkeskommune og nå har vi et berettiget håp om at planene om arealutvidelse kan realiseres ganske snart, sier Trond Hansen.

FLINKE FOLK BETYR ALT

Selv om Arnulf Hansen & Co. har vært i Vågaholmen i 200 år, er det ingen selvfølge at det skal gå bra. Konkurransen er knallhard og nøkkelen til suksess er i følge Trond Hansen tre ting:

  • Gode samarbeidspartnere
  • Lojale og flinke medarbeidere med høy serviceinnstilling
  • Gode innkjøpsrutiner og kostnadskontroll

I tillegg må du sikre deg en god partner når det gjelder regnskap og tall. Her fant Arnulf Hansen & Co. tidlig tonen med Ståle Gangeskar og det som i dag har blitt til INTUNOR AS.

– Når vi driver med så mange forskjellige ting, er det kritisk at vi har stålkontroll på økonomien og til en hver tid vet hvor vi tjener penger. Her har Gangeskar og INTURNOR virkelig vært den 12 spilleren på laget.

FASCINERENDE KUNDE: – Det har vært veldige givende å få lov til å være med på reisen til Arnulf Hansen & Co., sier Ståle Gangeskar.

For Gangeskar selv, har Arnulf Hansen & Co. vært en utrolig fascinerende kunde å jobbe med:

– Du merker jo med én gang gløden og engasjementet som ligger i bedriften. Det sterke ønsket om å skape noe lokalt.