HJERTE OG SMERTE: 2020 ble året hvor alt ble snudd på hodet. Men for Coop Nordland ble det også året hvor organisasjonen beviste hvor sterk den er: – Vi hadde aldri klart dette uten lojale og dedikerte medarbeidere i alle ledd, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

ÅRET DA S BLE
TIL SAMHOLD

Skrevet for Coop Nordland
24.12.2020 10:13

De hadde skapt tidenes resultat i 2019, og 2020 lå der som et hav av muligheter. Så kom 12. mars. Brått ble det stille. Helt stille.

– Vi har alltid trent på kriser og uforutsette hendelser, men jeg hadde aldri i mine villeste fantasier sett for meg en pan- demi som skulle stenge Norge på dagen.

STERKE INNTRYKK

Administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen, er normalt en mann som ikke trenger å lete etter ordene. Men når han skal beskrive 2020, må han bruke litt ekstra tid. For de siste åtte månedene har gjort inntrykk. Et sterkt og positivt inntrykk.

– Samholdet i Coop Nordland har vært helt avgjørende for at vi har taklet krisen. Når 47 butikker på City Nord må stenge dørene, så kjenner du det i hjertet. Når du har en organisasjon som totalt omfatter 1.300 medarbeidere fordelt på et område hvor det er 100 mil fra nord til sør, så er det åpenbart at mye står på spill.

Satser på Helgeland: På Berg i Sømna er det kommet en stor Prix og Byggmix.

NØDT TIL Å HANDLE

I løpet av de første timene var krisestaben samlet. Ingen visste hva som lå foran dem i dagene og ukene som skulle komme. Fredag 13. mars levde opp til sitt tvilsomme rykte som en dag hvor det som kan gå galt, går galt. Men samtidig visste medarbeiderne i Coop Nordland at det verste du kan gjøre i en krise er å ikke gjøre noe som helst.

Derfor ble det tatt grep. Steg for steg fikk man normalisert det unormale. Ja, Norge og Nordland var under angrep av et usynlig virus, men samtidig trengte kundene mat og varer.

De butikkansatte ble soldatene ved fronten.

Vareflyten var transportkompaniet.

Administrasjonen ble hærstaben.

HELT UFORGLEMMELIG

– Jeg visste at vi hadde medarbeidere med et sterkt eierskap til bedriftene sine, men jeg kommer aldri til å glemme det som skjedde i år, sier Jakobsen.

For dette ble året hvor S’en i Samvirkelaget ble til S for Samhold. Samarbeid. Solidaritet. Verdier som har fulgt Coop Nordland helt siden starten. Fra arbeidernes kamp i Sulitjelma. Gjennom to verdenskriger og utallige børskrakk. Samhold.

Tilbake til røttene: Sulitjelma symboliserer på mange måter starten på forbruker-samvirket. Nå har de fått en flunkende ny Prix-butikk.

Sakte begynte det å lysne. Sakte begynte samfunnets puls å senke seg. Hjerterytmen ble normalisert. Men en pandemi er skummel. Denne høsten blusset den opp igjen. Et bevis for at du aldri kan ta noe for gitt.

ALLTID PÅ OFFENSIVEN

Men det som er sikkert, er at Coop Nordland satser videre. 2019 ga et resultat før skatt på 118 millioner kroner.

Omsetningen var på 2,75 milliarder kroner, den høyeste noensinne. Nå er det kun et tidsspørsmål før de bryter den magiske grensen på tre milliarder kroner. Noe som vil være det dobbelte av 2012-tallene.

– Det er flere forklaringer her, sier Jakobsen.

–Vi åpnet nye butikker, vi fusjonerte med Coop Sør- Helgeland og det ble lagt ned en voldsom innsats i de eksisterende butikkene.

KUNDENE FORTJENER DET BESTE

Og når det gjelder nye butikker, så er også de et godt eksempel på filosofien til Coop Nordland. De satser tungt der andre nøler. Slik som Sulis. Berg i Sømna. Engavågen. De etablerer et komplett senter på Tverlandet. Og Stokmarknes. De har bygget en handelspark på Myre i Øksnes.

– Vi kjenner på et klart ansvar for å skape gode og moderne tilbud også på mindre plasser. Det ligger i DNA’et til forbrukersamvirket, understreker Jakobsen. Samtidig setter Coop Nordland tydelige fotavtrykk når det gjelder å støtte lag og foreninger. De har over 100 sponsor- ater. Igjen, det handler om skape og dele.

Satser i Vesterålen: På Myre er det bygget opp en handelspark med Extra, XL-bygg, apotek og Vinmonopolet.

HYLLER MEDARBEIDERNE

Så vil 2020 for alltid være året hvor det umulige inntraff. Og det er i den forbindelsen Lars Arve Jakobsen finner grunn til å trekke frem særlig én gruppe: Medarbeiderne. Det finnes ikke ord som er store og sterke nok for å beskrive den innsatsen som er lagt ned. Her snakker vi om med- arbeidere som ikke bare har gått den ekstra mila, de har løpt en ekstra maraton eller to.