Arktisk fjellheim: Her er Arctic Aviation ute på jobb for Statkraft på Svartisen Kraftverk. Foto: Aleksander N. Kiil

Alltid på vakt - for deg

Skrevet for Arctic Aviation
22.12.2020 20:41

Trenger du et helikopter på kort varsel? Arctic Aviation i Bodø har beredskap 24/7.

Det er nok en liten guttedrøm som har gått i opp fyllelse, sier daglig leder Audun Bækø. Han er oppvokst i Kirkenes og ble alltid trollbundet når grensehelikopteret landet for å kjøpe laks.

EN LANG REISE

Etter først å ha jobbet i bygningsbransjen i mange år, satset han på helikopter. Først som pilot, nå med eget selskap.

Det har vært en lang reise og beinhard jobbing, men nå er vi der.

Det betyr et selskap med 11 fast ansatte og fire frilansere. Og med en flåte med fire AS 350 er de skodd for de fleste oppdrag. For disse Eurocopter-maskinene er bransjens arbeidshester.

Klar for oppdrag: – For oss har det hele tiden vært viktig å etablere en lokal bedrift her i Bodø. En som er tilstede hele døgnet, hele året, sier daglig leder Audun Bækø i Arctic Avation.

KRAFT OG TELE

Frem til nå har kraft- og nettselskaper og telekommunikasjon utgjort over 90 prosent av oppdragsmengden. De har jobbet i fire år med vannkraftanlegg på Tovenfjellet, de har fløyet i ett år for Frost Kraftentreprenør i forbindelse med byggingen av linje fra Hopen til Soløyvannet.

-Vår modell er å satse på en rekke små og mellomstore oppdrag. Det gjør at vi ikke blir så sårbare, sier Bækø.

De utfører også en rekke jobber for oppdrettsnæringen og har nå overtatt maskinen til Nova Sea og er de som sørger for at oppdrettsgiganten på Lovund får utført alle de tjeneste de trenger.

LOKAL TILSTEDEVÆRELSE

- For oss har det hele tiden vært viktig å etablere en lokal bedrift her i Bodø. En som er tilstede hele døgnet, hele året. Før i tiden måtte man hente inn maskiner fra Trondheim vinterstid, og det ble unødvendig dyrt for de som trengte hjelp.

Nå har selskapet også etablert en døgnkontinuerlig beredskap, noe som er gull verdt hvis noen må ut på en hastejobb i forbindelse med et strømbrudd eller trøbbel med en telekommunikasjons-installasjon. I slike tilfeller er hvert minutt dyrebart.

Høy presisjon: Det stiller store krav til pilotene når man, som her, skal trekke en pilotline for en kraftlinje. Dette et oppdrag for Frost Kraftentreprenør. Foto: Aleksander N. Kiil

SIKKERHET HØYT PRIORITERT

Arctic Aviation er veldig opptatt av sikkerhet og trening. Pilotene trener jevnlig, og nå kommer simulator hvor de får mulighet til å trene på prosedyrer de ikke kan gjøre i maskinene.

- Det å fly i Nord-Norge, og da særlig vinterstid, er tidvis en meget krevende øvelse. Da kommer det godt med at våre folk er lokalkjente og vet hvilke forholdsregler de skal ta.

Det faktum at de også jobber med mange faste kunder betyr at folkene på bakken er godt drillet i hvordan du skal samarbeide med et helikopter som svever over deg.

• Arctic Aviation tilbyr i dag følgende tjenester:
• Film og foto
• Mastemontering og stringing
• Frakt av hyttemateriell
• Lasteflyging
• Kraft og telekommunikasjon
• Persontransport

VIL VOKSE VIDERE

Etter mange år med hardt arbeid begynner Arctic Aviation å se resultater. 2019 gikk i pluss og 2020 blir enda bedre med en økning på rundt 50 prosent.

Ser endelig resultater: I 2019 gikk Arctic Aviation i pluss, og 2020 viser en økning på rundt 50 prosent. - Vi er et selskap som aldri slår oss til ro.

– Så er det jo ingen som tør å spå hvordan 2021 blir. Foreløpig er ordreboka noe tynn, men her må vi bare ta én dag av gangen, sier Bækø

Før korona-pandemien traff Norge, hadde de planer om å ta inn maskin nummer fem. Dette er nå foreløpig stilt i bero.

En annen usikkerhet er hva som skjer med den nye flyplassen og den nye byen. Arctic Aviation vil gjerne vokse og sikre seg stabile forutsetninger for driften.

I dag eier de bygningsmassen, men leier areal fra Avinor.

– Her bør vi nok få en snarlig avklaring, for vi er et selskap som aldri slår oss til ro med å gjøre det samme hele tiden. Vi skal opp og frem og kapre nye forretnings- områder, konkluderer daglig leder Audun Bækø.