DINE GODE RÅDGIVERE: Som eier av et kjæledyr har du tatt på deg et stort ansvar. Da er det betryggende å vite at du kan komme innom Dyrlegene Bodø sin butikk og få faglig veiledning. – Vårt ønske er at kundene skal bli stadig bedre dyreeiere i kraft av den informasjonen vi kan gi dem, sier (f.v.) assisterende butikksjef Maria Kristensen, butikksjef Vanja Elin Pedersen og deleier Liv Hege Jensen. (Medeier Linda Bakken Bøe kunne ikke være til stede under intervjuet).

Butikken med de gode,
dyrevennlige rådene

Hos Dyrlegene Bodø får du ikke bare kjøpt fôr og utstyr til kjæledyrene dine, her finner du drevne fagfolk som gir deg uvurderlige råd og tips.


– Det var målet fra dag én, sier veterinær og deleier Liv Hege Jenssen.

Da de ville etablere en butikk ved siden av selve klinikken, var det viktig å bemanne denne med medarbeidere som hadde utvidet kunnskap om kjæledyr.

VIKTIG KUNNSKAP

For er det noe kundene virkelig etterspør, så er det kompetanse. Der andre bare selger deg en shampoo til en hund som klør, vil kanskje betjeningen hos Dyrlegene anbefale deg å få satt opp en time til utredning. Kanskje er kløen et symptom på at noe er galt. Det er her det tette samarbeidet mellom butikk og klinikk spiller inn. 

Saken fortsetter under bildet.

ETISKE KRAV: – Hva dyr trenger, eller enda viktigere hva de ikke skal ha, påvirker utvalget av leverandører og vareutvalget. Vi har flere ganger valgt bort fôr, leker, treningsartikler og godbiter som vi mener ikke innfrir våre krav til etikk og dyrehelse, sier veterinær og deleier Liv Hege Jenssen.

Timen på klinikken kan du få satt opp på direkten av de butikkansatte. Med erfarne dyrleger kun et tastetrykk unna, vil du som kunde hos Dyrlegene Butikk være trygg på å få råd som kommer dyret ditt til gode.

– Vi har høy fokus på kunnskap og intern opplæring, for at kunden skal få gode faglige råd og god veiledning, sier butikksjef Vanja Elin Pedersen.

Med hund som livsstil i over 20 år, kjenner hun godt til mange av de utfordringene både nye og erfarne hundeeiere møter i hverdagen.

ET STORT ANSVAR

Det å ha et kjæledyr, enten det er en kanin, et marsvin, en katt eller en hund, betyr at du tar på deg et stort ansvar. Det er noe assisterende butikksjef Maria Kristensen kjenner seg igjen i:

– God dyrevelferd er helt sentralt. Vi snakker om individer som ikke har en egen stemme, helt prisgitt eiernes omsorg.

Saken fortsetter under bildet.

 HØY KOMPETANSE: – Vi har høy fokus på kunnskap og intern opplæring, for at kunden skal få gode faglige råd og god veiledning, sier butikksjef Vanja Elin Pedersen.

Da er det også viktig å være klar over at dyr ikke vet sitt eget beste. De ser daglig utfordringene med overvekt hos kjæledyr. Dette er noe du som eier må følge med på. Og hos Dyrlegene Butikk kan du få gode innspill på hva nettopp ditt dyr trenger.

Dyrlegene Bodø er lokalt eid, noe de er stolte av. Det å kunne være en frittstående bedrift gir dem et stort handlingsrom og anledning til selv å velge hvilke leverandører og merker de vil ha i butikken sin:

– Hva dyr trenger, eller enda viktigere hva de ikke skal ha, påvirker utvalget av leverandører og vare- utvalget. Vi har flere ganger valgt bort fôr, leker, treningsartikler og godbiter som vi mener ikke innfrir våre krav til etikk og dyrehelse, presiserer Jenssen.

SENTRAL PLASSERING
Med sin plassering på City Nord har butikken en god tilstrømming av kunder, som blant annet setter pris på at de får lov til å ta med seg hunden inn for å eventuelt prøve klær.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG OMSORG– God dyrevelferd er helt sentralt. Vi snakker om individer som ikke har en egen stemme, helt prisgitt eiernes omsorg, sier assisterende butikksjef Maria Kristensen.

– I gjennomsnitt har vi rundt 750 kunder i uka, sier Pedersen.

Dyrlegene Bodø har også merket resultatet av en pandemi. Da Norge stengte ned, økte behovet for å ha noen rundt seg. Dette førte til at betydelige flere skaffet seg en katt eller en hund.

– Du må være klar over at kjæledyr trenger tid og oppmerksomhet, sier Jenssen.

KURS OG OPPLÆRING
Som eier er det din plikt og ditt ansvar å sørge for både omsorg og oppdragelse. Her kan Dyrlegene Bodø bistå deg. De kan gi deg adgang til kurs og opplæring, slik at du blir bedre i stand til å ta vare på kjæledyret ditt.

Etter pandemien har man  blant annet sett eksempler på at mange hundeeiere fikk problemer med å gå tilbake til gamle rutiner når samfunnet returnerte til normalen. Etter lange perioder med hjemmekontor hvor eier var hjemme hele tiden, har mange hunder fått problemer med å være hjemme alene. Dette krever trening og gradvis tilvenning, og er en av mange problemstillinger vi hos Dyrlegene kan hjelpe deg med.

Saken fortsetter under bildet.

EN DYRISK MORO JOBB: Hos Dyrlegene Bodø møter du dedikerte fagfolk som brenner for jobben og som har det gøy hver dag. F.v. veterinær Liv Hege Jenssen, assisterende butikksjef Maria Kristensen og butikksjef Vanja Elin Pedersen.

MOTIVERTE MEDARBEIDERE
Det faktum at det er både dyrepleier- og veterinær- utdanning ved Nord Universitet i Bodø, gjør at Dyrlegene Bodø har god tilgang til kvalifisert arbeids- kraft.

– For oss er det gull verdt å få inn motiverte personer som jobber deltid. Og for dem betyr det at de får med seg verdifull praksis inn i den videre utdanningen, med økt kunnskap om fôr og produkter til kjæledyr, fremholder Pedersen.

Dyrlegene Butikk er også en bedrift som vektlegger sosial bærekraft:

– Vi prøver hele tiden å gi et tilbud til de som har havnet litt utenfor det vanlige arbeidsmarkedet, avslutter Liv Hege Jenssen.

Du kan leser mer om Dyrlegene Bodø her.