LANDEMERKE I SENTRUM: Glasshuset og Koch Kjøpesenter har på mange måter definert Bodø sentrum. – Nå er det klar for en omfattende oppussing, sier senterleder Tomas Hansen Lønsetteig.

Byens hjerte skal
banke enda hardere

Nå skal Glasshuset og Koch Kjøpesenter få en skikkelig ansiktsløfting. – Vi gleder oss til å gi kundene et helt ny opplevelse, sier senterleder Tomas Hansen Lønsetteig.

Det er ett av Bodøs mest ikoniske bygg som nå skal renoveres fullstendig. Det var høsten 1992 at Glasshuset så dagens lys og dette ble også startskuddet på at byen ville bli mer urban.

– Vi har lagt ned et stor forarbeid for å skaffe oss innspill fra de som driver her og fra kundene. Målet er å skape et senter som innfrir på alle områder, sier Hansen Lønsetteig.

Saken fortsetter under bildet.

NYE FARGER - NYE TIDER: Nå kommer det en ny fargepalett i forbindelse med at Koch Kjøpesenter og Glasshuset skal rigges for fremtiden. ILLUSTRASJON: Løwini

FOLKETS MØTEPLASS

For Koch Kjøpesenter og Glasshuset er det en klar ambisjon om at de skal være den foretrukne møteplassen for de rundt 12.000 personene som bor i sentrum samt de 83 000 innbyggerne i regionen. 

Derfor er det brukt mye tid på å se på hvordan arealene skal disponeres og hvordan man skal få til ulike soner. Det kommer en helt ny fargepalett og det skal inn flere varme, myke  elementer som skaper en trivelig atmosfære, både på senteret og i Glasshhuset.

– Vi har også gjort oss noen tanker om at vi kan skape mer liv og aktivitet ved å samarbeide med ulike kulturaktører i byen, poengterer Lønsetteig.

EN SENTRAL AKTØR

Når det gjelder aktørene hos Koch og i Glasshuset er et flere nye på vei inn, både innen handel, men også mat og drikke. Totalt er det rundt 45 bedrifter som holder til under samme tak hos Koch, noe som betyr rundt 350 medarbeidere.

Saken fortsetter under bildet.

SPENNENDE VALG: Når Glasshuset og Koch Kjøpesenter skal få et nytt utseende og nye funksjoner, blir det viktig med et organisk miljø, farger og planter. ILLUSTRASJON: Løwini

Når et så stort senter skal gjennom en omfattende oppussing blir det også snakk om en stor logistikk-operasjon.

– Vi tar hensyn til julehandelen, den skal ikke forstyrres. Så det kan hende at en god del av arbeidet blir satt i gang på nyåret.

ET NYTT SENTRUM

Den nye satsingen til Koch og Glasshuset føyer seg inn i rekken av flere prosjekter som har som mål å skape mer liv i sentrum. Det er alt fra Norrøna Apartments og Kvartal 10 til det hele nye Kvartal 20 med kino, spisesteder og leiligheter.

Og nettopp Kvartal 20 kommer «vegg i vegg» med Glasshuset og dette er noe man tar høyde for nå byens hjerte skal pusses opp.

– Vi legger opp til at det blir en naturlig sammenheng mellom Koch, Glasshuset og nye Kvartal 20, sier Hansen Lønsetteig.

Saken fortsetter under bildet.

 EN NATURLIG MØTEPLASS: – Vårt mål er at Glasshuset og Koch Kjøpesenter skal bli den naturlige møteplassen i sentrum, sier senterleder Tomas Hansen Lønsetteig.

UTVIKLING - HÅND I HÅND

Også den kommende og kraftige opprustingen av Sjøgata vil føye seg naturlig inn i planene med å skape det nye Glasshuset og et topp moderne Koch Kjøpesenter.

– I 2016 feiret Bodø 200 år, i 2024 er vi Europeisk Kulturhovedstad. Vi er en by i rask vekst, hvor det urbane blir stadig mer viktig. I en slik sammenheng passer det helt perfekt at vi nå tar et krafttak for å løfte Glasshuset og Koch Kjøpesenter.

– På en måte vender byen tilbake til sine røtter nå vi nå skaper et pulserende sentrum for folk i alle aldre, konkluderer senterleder Tomas Hansen Lønsetteig.