BAKKEMANNSKAPET: Foran fra venstre: Andreas Lea, Elisabeth Trones Berg, Håvard Christensen Bak fra venstre: Terje Hammersten, Ron Kaspersen, Johnny Skarstein, Tom-Stian Utz, Aksel Bakke, Endre Njøs, Charles Ellingsen, Svein Bjørhusdal

De får stjernene
til å skinne

Skrevet for Stormen konserthus

Når du går ut av Stormen konserthus med et smil om munnen, er det denne gjengen som har sørget for en opplevelse for livet.

 – Vi er både usynlige og svært så synlige på samme tid.

 De er produsenter, sceneteknikere,  lyd- og lysfolk. Dedikerte fagfolk som brenner for å skape de optimale opplevelsene for både artister, crew  og - ikke minst - publikum.

Saken fortsetter under bildet.

DYPT IMPONERT: Da Kari Bremnes opptrådte i Stormen sammen med Kringkastingsorkesteret, ble KORK's produksjonsleder Frode Larsen dypt imponert over både avansert teknikk og særs dyktige folk.

 – Et strålende hus

For dette er et unikt bygg, på alle måter. En som vet hva han snakker om, er produksjonslederen til Kringkastingsorkesteret, Frode Larsen:

 – Et strålende hus, med svært kompetente folk. Vi i NRK er misunnelige på utstyret de er i besittelse av. Vi gleder oss alltid til å komme til Bodø.

 Og han er ikke alene i akkurat den vurderingen. Lars Volsdal, som jobber som lydtekniker for blant annet Sivert Høyem og Hellbillies, har følgende konklusjon:

 – Det er veldig, veldig bra. Stormen holder rett og slett et internasjonalt nivå.

Saken fortsetter under bildet.

KLASSISK PERFEKT: Det unike ved Stormen konserthus er at det kan rigges for å skape perfekt akustikk for Leif Ove Andsnes én dag, og være en topp arena for et rockeband den neste dagen.

 Klaver og Fender

 Det som gjør Stormen til unikt er allsidigheten. Her får Leif Ove Andsnes perfekt akustikk for sin klaver-virtousitet, samtidig som det er mulig å tilby et skreddersydd lydbilde for Åge Aleksandersen og band med full vreng på Fender-gitarene. 

 – Vi har elektriske veggpaneler som kan skifte mellom treverk og stoff. På den måten kan vi hele tiden variere etterklangen på lyden, sier lydmesterEndre Njøs.

Saken fortsetter under bildet.

SVEVER AV LYKKE: Stormen konserthus er mye brukt av dansere, som her under juleshowet til Pias Ballettstudio i 2017. Nå er det på plass et profesjonelle dansegulv som gjør at belastningen på danserne blir mye mindre.

Profesjonelt dansegulv

 Og det stopper ikke der, for Stormen takler også store opera- og ballett-produksjoner. For å legge forholdene maksimalt til rette, er det nylig investert 500.000 kroner i et profesjonelle dansegulv.

 – Her handler det om å ha et gulv med den rette svikten, slik at belastningen for danserne blir så liten som mulig, sier produksjonssjef Håvard Christensen.

Saken fortsetter under bildet.

AVANSERT NETTVERK: Det meste av lyd og lys styres i dag over nettverksprotokoller med kobber- eller fiberkabler. Da må alt være rett koblet.

 Svært store tall

 Så er det da også snakk om svært store tall når du skal ta inn over deg hva som må til for å få Stormen Konserthus til å bli den perfekte arenaen for vibrerende kunst:

  • 1,5 millioner watt med lys
  • 416 lyspunkter
  • 24 trådløse mikrofoner
  • 128 lydlinjer
  • 21,6 meter i effektiv scenehøyde
  • 160 000 watt med lyd
  • 450 kvadratmeter scene
  • 34,3 tonn samlet løftekapasitet i scenetaket

 – Vi skulle nok fint fått heist opp en liten lastebil her, sier scenemester Ron Kaspersen.

Unison hyllest

Allsidighet og tverrfaglig samarbeid er andre nøkkelord når vi skal finne svaret på hvorfor Stormen Konserthus blir møtt med en unison hyllest. Eller som produsent Marie Stokke i Arktisk Filharmoni (tidligere NOSO) formulerer det:

 –Vi får det slik vi vil ha det. Dessuten er det betryggende for meg som relativt uerfaren produsent å vite at de har tenkt på alt - også det jeg selv ikke har tenkt på.

Saken fortsetter under bildet.

GENERALPRØVEN: Johnny Skarstein og Tom-Stian Utz programmerer kjøring av kulisseheisene under generalprøven på operaen Tosca. Derfor kommer det heller ikke som noen overraskelse at du i staben finner folk som har jobbet som mekanikere, musikere, skipselektriker, forskalingssnekkere, sveisere, hjelpepleiere og skuespillere.

Det store puslespillet

 Så er det også slik at med en stor gruppe fagfolk, trenger du noen til å binde alt sammen. Og her kommer produsentene inn:

 – Utfordringen er å sørge for at alt ender opp som en sømløs enhet, hvor alle spiller på lag og gjør hverandre gode, sier produsent Elisabeth Trones Berg.

Som innrømmer at hun har brukt mye tid på å pugge faguttrykk innen lyd og lys, slik at hun skjønner hva kollegene snakker om.

Saken fortsetter under bildet.

SITRENDE SPENNING:: De siste minuttene før forestillingen er klar, sitrer det av spenning i kulissene på Stormen konserthus når de aller siste innstillingene kommer på plass.

Utallige detaljer

– En hver produksjon, liten eller stor, er som et puslespill. Mangler du én liten brikke, så blir det helt feil, sier produsent Andreas Lea.

 For det er mye å holde styr på. Da Pias Ballettstudio satte opp "Nøtteknekkeren" var det 90 ulike lyssettinger som skulle treffe på sekundet, og hele 14 forskjellige scene-skifter.

Saken fortsetter under bildet.

STORSLÅTTE FORESTILLINGER: Når Halvdan Sivertsen spiller på hjemmebane, er det en selvfølge at lyd, lys  og scene er like magisk som artisten selv.

Ydmyk motivasjon

 Men hva er det da som driver disse menneskene? Hvorfor brenner det så hardt for nettopp disse jobbene? 

  Arrangementsansvarlig for Sinus, Svein Bjørhusdal, har kanskje det beste svaret:

 – Da Egil Olsen spilte her, hadde vi én fan som hadde reiste fra Japan til Bodø, utelukkende for å få med seg kun denne konserten. Det er da du blir ydmyk og får en ekstra motivasjon til å sørge for at opplevelsene blir så bra som overhodet mulig.