HELT I FRONT: – Som leder er det svært betryggende å vite at du har lojale medarbeidere som er faglig helt i front og som brenner for bedriften, sier administrerende direktør Tom Erlend Kristiansen i Nordkontakt AS

Den ensomme lykken

Skrevet for nordkontakt as
06.03.2021 17:50 - OPPDATERT 06.03.2021 17:56

– Ledelse er et fag. Du må trene for å lykkes, sier administrerende direktør Tom Erlend Kristiansen i Nordkontakt.

Kristiansen  minner svakt om din favorittonkel. Han hyggelige, snille og kunnskapsrike. Han med alle de gode historiene. Han som alltid sørget for at folk rundt ham hadde det bra.

Men under den joviale fasaden ligger det en vilje av stål. En leder som vet å skjære gjennom. En sjef som ikke viker unna de upopulære beslutningene.

 DU MÅ VISE VEI

– Du må aldri være redd for å treffe beslutninger, men det trenger ikke å bety at du skal spre frykt. Du kommer så uendelig mye lengre hvis du får med deg folkene dine. At de tror på idéen. At de kjøper visjonen, blir med på reisen.

Saken fortsetter under bildet.

DEN INDRE MOTIVASJONEN: – Du må glede deg til å dra på jobb – hver dag. Selv de dagene hvor du skal gjøre ting som kan oppfattes som ubehagelig og belastende. Det er din plikt som leder at du finner en indre motivasjon som holder flammen ved like, sier Kristiansen.

Sin første erfaring fra arbeidslivet fikk Kristiansen fra en ni år lang karriere som ingeniør og prosjektleder i Forsvarsbygg – på den tiden Norges største byggherre.

– Jeg fikk være med på utbyggingen av Bodø Hoved- flystasjon, et prosjekt med et 1990-budsjett på 1,6 milliarder kroner. På det meste var det 250 personer involvert. Og vi leverte på budsjett. Jeg glemmer aldri den dagen da daværende forsvarsminister Jørgen Kosmo kom til Bodø for å gratulere oss personlig med en godt utført jobb.

Disse ni ekstremt lærerike årene sendte Kristiansen inn på en ny karriere, som leder.

HVA ER EN GOD LEDER?

Mye av det som i dag danner grunnmuren i Kristiansens lederfilosofi stammer fra 17 år som leder i et større konsern hvor den første jobben var ansvar for 23 medarbeidere hos ABB i Bodø, og som senere utviklet seg til et ansvar for nesten 500 medarbeidere fordelt på 10 avdelinger i hele Nord-Norge.

Og det ble starten på en indre diskusjon om hvilken vei han skulle gå; Faglig eller ledelse. Og hva som er en god leder. En diskusjon Kristiansen egentlig aldri blir ferdig med.

– Du må være klar over hva du går inn i. Du må trives med å være litt ensom. Det må være komfortabelt at jobben blir med deg hjem. At den sitter på en stol i hjørnet lørdag og søndag.

Og like viktig:

– Du må glede deg til å dra på jobb – hver dag. Selv de dagene hvor du skal gjøre ting som kan oppfattes som ubehagelig og belastende. Det er din plikt som leder at du finner en indre motivasjon som holder flammen ved like. Evnen til selvmotivasjon er veldig viktig for en leder.

SJU AV TI ER GODT NOK

En kjent, nordisk konsernleder lanserte i sin tid tanken om at hvis du treffer på sju av ti lederbeslutninger, så er det definisjonen på suksess som leder. Det er noe Kristiansen er villig til å skrive under på:

– Ingen er ufeilbarlige. Jakten på hundre prosent perfeksjon kan tidvis blir handlingslammende og evnen til å ta hurtige beslutninger er en viktig lederegenskap.

Nordkontakt er en ingeniørbedrift med blant annet automasjon og informasjonsteknologi som fagfelt. De leverer produkter og tjenester på alle nivå i prosessen, fra enkle komponenter til ferdige idriftsatte anlegg.      

Saken fortsetter under bildet.

ET EKSTRA ANSVAR: – Som toppleder blir du også litt pappa. Du føler et ekstra ansvar. Du vil at folkene dine skal ha det bra. De skal trives. De skal få interessante utfordringer. De må også få frihet, sier Kristiansen.

MÅ FINNE KREMMERÅNDEN

Dette betyr igjen at produksjonen er en nøye koreo-grafert ballett. Med Kristiansen og ledergruppen som instruktører. Men de gjør lite uten gode folk på scenen, ute på gulvet. Rett person på rett plass er alfa og omega. Da handler det også om en solid porsjon med kremmerånd:

– Vi må finne de smarte løsningene, vi skal tjene penger på jobbene våre. Vi skal sørge for at kundene blir for- nøyde og at vi holder tidsfrister og budsjetter.

Hvert år lager Nordkontakt et målhefte. Et lite dokument som helt konkret beskriver hva bedriften og de ansatte skal oppnå. På den måten er ingen i tvil om hva som forventes, hva alle medarbeiderne skal strekke seg etter.

GOD I MOT- OG MEDGANG

Kristiansen er meget klar på at det er stor forskjell på å lede en bedrift i motgang og medgang. Som leder må du beherske begge øvelsene.

– Når alt går bra kan du lukke øynene for mindre avvik, for pengene kommer inn uansett. Når det butter i mot må du være veldig "hands on". Overvåke ordretilgang og pengestrøm. Du må på en måte sette en kontinuerlig krisestab. Da er alle de små detaljene like viktige.

Kristiansen er en sjef som liker å ha kontroll. Hele tiden. Han vil ikke protestere hvis du definerer ham som et petimeter. Det er en kjent sak I bedriften at Kristiansen hater blåturer hvor han ikke vet hva som står på programmet. Han er også ekstremt opptatt av HMS. Ikke bare fordi dette er påkrevd, men fordi det handler om sikkerheten til de han har ansvaret for.

DU ER LITT PAPPA

– Som toppleder blir du også litt pappa. Du føler et ekstra ansvar. Du vil at folkene dine skal ha det bra. De skal trives. De skal få interessante utfordringer. De må også få frihet. De må få spillerom. For plutselig kommer de opp med en idé du ikke har tatt høyde for.

Saken fortsetter under bildet.

INGEN GARANTIER: Som leder prøver du etter beste evne å legge forholdene til rette. Skape rom for utvikling og kompetanseheving. Vel vitende om at du ikke har noen garanti for suksess. Men de gangene det skjer? Da er det verdt all tvil, uro og usikkerhet, sier Kristiansen.

Så hva er det som gjør Kristiansen lykkelig? Når kjenner han at hjertet banker hardere?

Svaret kommer i løpet av to og et halvt sekund:

– Det finnes ikke større lykke enn å se at folkene dine lykkes. Som sagt, det er pappa-genet som slår inn. Du får tårer i øynene når barna dine stormer inn døra med et godt karakterkort, resultatet fra en god eksamen.

– Sånn er det også i en bedrift. Du prøver etter beste evne å legge forholdene til rette. Skape rom for utvikling og kompetanseheving. Vel vitende om at du ikke har noen garanti for suksess. Men de gangene det skjer? Da er det verdt all tvil, uro og usikkerhet.

DEN LYKKELIGE LEDEREN

Hvilke bringer oss til en konklusjon. Hvor det å være en leder kan være brutalt, morsomt, krevende, ensomt og livgivende:

– Nordkontakts jobb er å løse problemer for kundene. Skape verdier. Legge til rette for ny utvikling. Vi skal være i front. Vi skal være en del av fellesskapet.

– Og vet du hva?

– Nei?

– Det er da det er så uendelig godt å være leder.